De Jury heeft verschillende reclame-uitingen binnen deze campagne voor de Delhaize SuperPlus Nutri-Boost korting onderzocht.
Tv-spot:
De 15 seconden tv-spot met tag-on toont op een blauwe achtergrond achtereenvolgens verschillende verse producten: brood, tomaten, sinaasappels, vis, yoghurt, enz. Voice-over: “Delhaize presenteert: omdat we vinden dat iedereen nu meer dan ooit gezond moet kunnen blijven eten, krijg je vanaf nu dankzij SuperPlus altijd 10% korting op vers met Nutri-Score A of B. Voor die prijs kies je elke dag... Delhaize. Mee met ’t leven.”
Tekst op het scherm:
“Altijd -10% op vers*
*Vanaf €99 aankopen de vorige maand - Info en voorwaarden op delhaize.be/superplus
Met (logo) Nutri-Score AB
Delhaize. Mee met ’t leven.
Info en voorwaarden op delhaize.be/superplus”.
Facebookpost:
De Facebookpost met als titel “Áltijd -10% op vers dankzij SuperPlus? Ontdek hoe” bevat een 15 seconden video, de tekst “Tijd om te verversen want vanaf nu krijg je dankzij SuperPlus áltijd 10% korting op vers met Nutri-Score A of B. Download je My Delhaize app of laat jouw SuperPlus-kaart scannen aan de kassa!” en een knop “Meer informatie”.
De video in de post toont een gelijkaardige animatie.
Voice-over: “Jouw feed wordt even ververst met verse producten. Vanaf nu krijg je altijd 10% korting op vers met Nutri-Score A of B. Ontdek hoe dankzij SuperPlus.”
Tekst op het scherm:
“Jouw feed wordt even ververst
Met verse producten.
Altijd -10% op vers
Met (logo) Nutri-Score AB
Ontdek hoe dankzij SuperPlus”.
Radiospot:
Voice-over: “Delhaize presenteert: vanaf nu krijgt iedereen dankzij SuperPlus altijd 10% korting op vers met Nutri-Score A of B zoals groenten, fruit, vis, zuivel, vlees. Ja, voor die prijs kies je elke dag Delhaize. Mee met ’t leven. Info op delhaize.be/superplus.”
1) De klager haalde aan dat deze korting niet werd toegepast aan de kassa, met als reden dat de 10% korting slechts geldt voor klanten die de maand voordien minstens voor € 99 bij Delhaize kochten. Volgens hem wordt deze voorwaarde echter noch online (Facebook), noch in de tv-spot vermeld.
2) De klaagster haalde aan dat de korting niet voor iedereen is. Men moet in de voorgaande maand voor 99 euro gekocht hebben bij Delhaize om recht te hebben op de korting van 10%. Ze vraagt zich af of de vermelding “voor meer info zie Delhaize.be” hiervoor voldoende is.
De adverteerder deelde mee dat de betrokken reclames de nieuwe versie van zijn Nutri-Boost korting promoten. De delhaize.be/superplus pagina op zijn website bevat hierbij alle informatie en voorwaarden die nodig zijn voor een goed begrip van de voorwaarden om van deze 10% korting te genieten.
Met betrekking tot de tv-reclame, gaf hij aan dat het tijdens het kijken hiernaar minder gemakkelijk is om een webpagina te raadplegen. Daarom is een van de essentiële voorwaarden voor deze korting uitdrukkelijk opgenomen in de tv-spot: “*Vanaf €99 aankopen de vorige maand”. Hij is van mening dat de kijker op deze manier wordt geïnformeerd over deze belangrijke voorwaarde en (tweemaal) over de internetpagina waar hij alle relevante informatie over deze korting kan vinden. Onder deze omstandigheden beschouwt hij zijn televisiereclame niet als misleidend of bedrieglijk.
Met betrekking tot reclame op sociale netwerken, en in dit geval op Facebook in het bijzonder, gaf de adverteerder echter aan dat het veel gemakkelijker is om met één klik te worden doorverwezen naar een andere pagina met alle voorwaarden die op deze korting van toepassing zijn.
Daarom staat er onder deze advertentie een knop “Meer informatie” die doorverwijst naar de pagina delhaize.be/superplus. De video eindigt met het scherm “Ontdek hoe dankzij SuperPlus”, dat volgens hem nogmaals duidelijk aangeeft dat er aanvullende voorwaarden zijn.
Hij meent dat de klant op deze wijze gemakkelijk alle informatie kan raadplegen en tot zijn beschikking heeft die nuttig is voor een goed begrip van deze prijsvermindering die hem derhalve niet misleidend voorkomt.
Naar aanleiding van de klacht over de radiospot, voegde de adverteerder nog toe dat via de verschillende gebruikelijke communicatiekanalen informatie omtrent deze campagne werd verspreid: posters in de winkel en op straat, tv, radio, sociale media, enz. Tevens werd al vanaf september naar zijn SuperPlus klanten per e-mail een specifieke mededeling gestuurd om hen individueel en gedetailleerd te informeren over deze nieuwe versie van de Nutri-Boost korting en de toepasselijke voorwaarden.
De radioreclame waarop de klacht betrekking heeft, verwijst ook uitdrukkelijk naar de webpagina waarop de voorwaarden om van deze korting te genieten staan. Het specifieke karakter van een radiospot (korte, gesproken boodschappen zonder beeld) maakt het onmogelijk om alle specifieke voorwaarden van de actie te communiceren. Daarom is het volgens hem gebruikelijk om slechts één informatiebron te vermelden (meestal een webpagina) die al deze voorwaarden bevat.
De adverteerder voerde aan dat hij talrijke middelen heeft ingezet om zijn klanten over deze wijziging te informeren (gepersonaliseerde e-mails naargelang het type profiel, affiches in de winkels en op straat, tv-spots), waarbij uitdrukkelijk de voorwaarde wordt gesteld dat in de voorgaande maand €99 moet zijn uitgegeven om van de korting te kunnen genieten. Hij is derhalve van mening dat hij ook hier het doelpubliek voldoende en correct heeft geïnformeerd over de voorwaarden.
De Jury heeft kennisgenomen van de betrokken tv-spot, Facebookpost en radiospot, en van de klachten die daarop betrekking hebben.
Zij heeft er ingevolge het antwoord van de adverteerder onder meer nota van genomen dat de betrokken reclames de nieuwe versie van zijn Nutri-Boost korting promoten en dat de delhaize.be/superplus pagina op zijn website hierbij alle informatie en voorwaarden bevat die nodig zijn voor een goed begrip van de voorwaarden om van deze 10% korting te genieten. Zij heeft er tevens terdege nota van genomen dat deze talrijke middelen heeft ingezet om zijn klanten over deze wijziging te informeren (gepersonaliseerde e-mails naargelang het type profiel, affiches in de winkels en op straat, tv-spots), waarbij uitdrukkelijk de voorwaarde wordt gesteld dat in de voorgaande maand €99 moet zijn uitgegeven om van de korting te kunnen genieten.
Met betrekking tot de tv-spot heeft de Jury vastgesteld dat daarin inderdaad niet alleen de betrokken voorwaarde dat deze promotie slechts geldt vanaf €99 aankopen de vorige maand wel degelijk uitdrukkelijk wordt vermeld, maar dat deze bovendien duidelijk verwijst naar de specifieke webpagina waarop de voorwaarden van deze korting worden uiteengezet.
Wat vervolgens de radiospot betreft, is de Jury, rekening houdend met de beperkingen van het medium en met de verschillende manieren waarop de adverteerder de informatie in kwestie ter beschikking heeft gesteld, waaronder op de voormelde specifieke webpagina waarnaar ook de radiospot duidelijk verwijst, eveneens van mening dat de consument voldoende wordt geïnformeerd over het bestaan van de betrokken voorwaarde.
De Jury heeft derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren met betrekking tot de twee voormelde dragers op dit punt.
Wat daarentegen de betrokken Facebookpost betreft, is de Jury van mening dat de verwijzingen naar de betrokken voorwaarde hier te vrijblijvend geformuleerd zijn (“Ontdek hoe” en een standaard “Meer informatie” knop), daar waar deze drager zich volgens haar in casu minstens leent tot een duidelijkere verwijzing naar het bestaan van beperkende voorwaarden zoals deze waarop de klacht betrekking heeft.
Zij is derhalve van oordeel dat deze Facebookpost nalaat de consument voldoende te informeren over de voorwaarde in kwestie, wat indruist tegen artikels 4 en 5 van de Code van de Internationale Kamer van Koophandel (ICC-Code).
Gelet op het voorgaande en op basis van voormelde bepalingen, heeft de Jury de adverteerder derhalve verzocht om de betrokken Facebookpost te wijzigen, en bij gebreke daaraan deze reclame niet meer te verspreiden.
De adverteerder heeft de betrokken Facebookpost verwijderd.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70