Delhaize – 20/09/2021

Beschrijving van de reclame

De post op de Facebookpagina van de adverteerder bevat bovenaan de volgende tekst: “Hanne Claes, kampioen in 400m, deelt haar perfecte maaltijd met ons! Ontdek hier welke” (in het Frans: “Hanne Claes, championne olympique du 400m, nous a partagé l’assiette idéale selon elle ! Découvrez-la ici”).
Daaronder een foto van de atlete met daarbij de tekst “Hey Hanne, wat schaft de pot?”. Daaronder voor meer informatie een link naar de website van de adverteerder met de tekst “Delhaize.be – Ontdek Hanne’s go-to maaltijd – Om op krachten te komen”.

Motivering van de klacht(en)

De klager wees erop dat de adverteerder een zekere Hanne Claes voorstelt als "Championne Olympique du 400m", terwijl zij dat niet is. Deze atlete is zelfs nooit in de top 3 geëindigd noch bij de Olympische Spelen, noch bij de Wereldkampioenschappen of de Europese Kampioenschappen. Volgens hem creëert de adverteerder een marketing effect op basis van een leugen, wat totaal onethisch is.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder deelde mee dat de tekst van de post in kwestie enigszins verschilt in het Frans ("championne olympique") en het Nederlands ("kampioen"), en dat de klacht alleen betrekking heeft op de Franse versie. Naar aanleiding van de klacht heeft hij onmiddellijk verzocht om de Franse tekst op de reeds gepubliceerde berichten te wijzigen in "athlète olympique". Hij kan begrijpen dat de tekst tot verwarring heeft geleid, hoewel dit geenszins zijn bedoeling was.

Op andere communicatiedragers die meer uitleg toelaten, gaf hij een gedetailleerde beschrijving van het palmares van Hanne Claes, waardoor alle mogelijke verwarring werd weggenomen. Om de uitdrukking "Olympisch kampioen" te verklaren, moeten we dit bericht in zijn context plaatsen, namelijk de zomercampagne ter promotie van een gezonde levensstijl "Eet en beweeg als een kampioen". Aan de campagne namen een aantal Belgische atleten deel, onder wie Hanne Claes. Ze heeft een indrukwekkend palmares, waaronder de titel van Belgisch kampioen 400 m in 2020. Ze werd ook geselecteerd om deel te nemen aan de Olympische Spelen van Tokyo, waar ze in 2021 een schitterende prestatie neerzette. Het zijn deze twee kwaliteiten - haar Belgische kampioensmedaille en haar kwalificatie voor de Olympische Spelen - die hij in de post wilde benadrukken. Vanwege de beperkte ruimte voor tekst op dit communicatiemiddel werd de formule ingekort zodat de basisboodschap op het scherm kon verschijnen. Hij heeft zich hierbij niet gerealiseerd dat de formulering mogelijks tot verwarring kon leiden voor iemand die de atlete niet kent, en betreurt dit.

Jurybeslissing

De Jury heeft kennisgenomen van de klacht dat Hanne Claes in de reclame wordt voorgesteld als "championne Olympique du 400m", terwijl dit niet het geval is.

Naar aanleiding van het antwoord van de adverteerder heeft de Jury nota genomen van het feit dat de verwezenlijkingen van Hanne Claes in andere dragers van de zomercampagne "Eet en beweeg als een kampioen" worden beschreven, en dat ze onder meer Belgisch kampioen 400m was in 2020 en geselecteerd was voor de Olympische Spelen van Tokyo, waaraan ze in 2021 glansrijk deelnam. De Jury merkte ook op dat de adverteerder deze twee kwaliteiten heeft willen benadrukken en dat hij naar aanleiding van de klacht, de Franse tekst heeft veranderd in "athlète olympique" (de Nederlandse versie was "kampioen" en werd dus niet betrokken door de klacht).

De Jury is van mening dat de manier waarop Hanne Claes in de desbetreffende Facebook-post wordt voorgesteld tot verwarring kan leiden, ondanks de informatie beschikbaar op de andere dragers van de campagne in kwestie.

Gelet op het voorgaande is de Jury van oordeel dat de reclame in kwestie van aard is om de gemiddelde consument in dit opzicht te kunnen misleiden, hetgeen in strijd is met de artikelen 4 en 5 van de Code van de Internationale Kamer van Koophandel (ICC-Code).

Op basis van bovenstaande bepalingen heeft de Jury de adverteerder dan ook verzocht de reclame te wijzigen en bij gebreke daaraan, deze niet meer te verspreiden.

Gevolg

Dienaangaande heeft de Jury er nota van genomen dat de adverteerder de betreffende reclame reeds op eigen initiatief heeft aangepast.

Adverteerder: DELHAIZE
Product/Dienst: Delhaize
Media: Internet
Onderzoekscriteria: Eerlijkheid, Waarachtigheid
Initiatief: Consument
Datum afsluiting:  20/09/2021