De tv-spot gaat als volgt:
Vrouwelijke stem: « Depuis qu’on a Deezer Famille, les enfants sont beaucoup plus détendus (we zien de vrouw binnenkomen en haar boodschappen neerzetten, daarna speelt een van de kinderen rockmuziek in zijn kamer). Lisa vise le prix Nobel de mathématiques avec les podcasts Deezer (een meisje liggend in bed met een hoofdtelefoon op en haar laptop rustend op een hond). Julien écoute ses playlists de chanson française (een jongen tekent een tatoeage op zijn arm geïnspireerd door een Deezer visual). Marc, grâce à Deezer, il s’est vraiment remis au sport (een man in sportkleding luistert naar muziek terwijl hij naast halters zit en chips eet). Et moi, il faut que je vous laisse parce que j’ai un rendez-vous très important (een vrouw ontspant zich, ogen dicht, in een schuimbad met oortjes met draad in haar oren) ».
Het commerciële aanbod volgt.
De klager wees erop dat de laatste scène van de reclame een vrouw in haar bad toont met smartphone-oortjes en een stroomkabel die in het schuim loopt. Hoewel de smartphone waarschijnlijk niet aan het opladen is, zouden sommige mensen, vooral kinderen, ertoe kunnen worden gebracht zo'n voorbeeld te volgen met hun smartphone in het stopcontact, wat meer dan af te raden is. Er staan levens op het spel en er kunnen stomme doden vallen, veel ouders bijten op hun vingers en zijn misschien zelfs geschokt als ze zo'n voorbeeld op televisie zien.
Het is al af te raden om een smartphone in bad te gebruiken en de scène in kwestie is misschien niet het beste voorbeeld van de voorzorgsmaatregelen die in de badkamer moeten worden genomen bij het gebruik van elektrische apparaten.
De klager verwijst naar verschillende ongevallen dienaangaande dit onderwerp en vraagt dat deze gevaarlijke scène, die gevolgd zou kunnen worden door kinderen die niet beseffen dat de smartphone waarschijnlijk niet werd opgeladen, niet langer wordt uitgezonden.
De adverteerder deelde eerst mee dat deze spot ter beoordeling was voorgelegd aan een andere Europese zelfregulerende instantie, die geen opmerkingen maakte over een inbreuk op de persoonlijke veiligheid.
Hij wees er verder op dat de mobiele telefoon in de badscène niet is aangesloten op het elektriciteitsnet, omdat de draad die achter het hoofd van de vrouw loopt die van haar koptelefoon is en niet die van een oplader. Zonder oplader levert het gebruik van een mobiele telefoon in de buurt van een bad geen risico op elektrocutie op. Het is wetenschappelijk erkend dat alleen het gebruik van apparaten die via een stekker met het elektriciteitsnet verbonden zijn, gevaarlijk is.
De hoofdpersoon neemt echter een voorzichtige en serieuze houding aan door haar oortjes en telefoon uit het water te houden.
Volgens de adverteerder moedigt hij op geen enkele manier gevaarlijk gedrag aan.
De Jury heeft kennisgenomen van de tv-spot in kwestie, waarin de verschillende leden van een gezin worden afgebeeld, en stelde vast dat een van de scènes een vrouw toont die zich ontspant in een schuimbad en oortjes met snoer in haar oren heeft.
Naar aanleiding van het antwoord van de adverteerder heeft zij genoteerd dat deze verduidelijkte dat de mobiele telefoon in de badscène niet op het elektriciteitsnet is aangesloten en dat de draad die achter het hoofd van de vrouw loopt inderdaad die van haar oortjes is en niet die van een oplader. Zij heeft ook genoteerd dat de hoofdpersoon volgens de adverteerder een voorzichtige en serieuze houding aanneemt, aangezien het gebruik van een mobiele telefoon in de buurt van een bad zonder oplader geen gevaar voor elektrocutie oplevert.
De Jury is van mening dat uit de betreffende scène kan worden afgeleid dat de vrouw haar telefoon wel degelijk uit het water hield.
In deze context is zij van oordeel dat de betrokken scène geen situatie vormt waarin de veiligheid niet gerespecteerd wordt en dat de reclame niet getuigt van een gebrek aan een behoorlijk maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef in hoofde van de adverteerder.
De Jury is niettemin van mening dat het feit dat de smartphone waarschijnlijk niet is aangesloten op het elektriciteitsnetwerk niet voor alle soorten publiek duidelijk is en dat met name kinderen, die zich minder bewust zijn van het gevaar, niet noodzakelijkerwijs in staat zijn om het verschil te zien en ertoe zouden kunnen worden gebracht om een dergelijk voorbeeld te volgen met hun smartphone in het stopcontact.
Rekening houdend met wat voorafgaat is de Jury van oordeel dat de tv-spot in kwestie negatieve reacties kan veroorzaken bij een deel van het publiek. Zij heeft derhalve gemeend een advies van voorbehoud te moeten formuleren overeenkomstig artikel 1 van haar Reglement, en doet zij dienaangaande een beroep op de verantwoordelijkheid van de adverteerder.
Een advies van voorbehoud impliceert dat de adverteerder vrij is op het vlak van het gevolg dat hij hieraan wenst te verlenen.
De adverteerder heeft bevestigd dat de spot niet langer wordt uitgezonden en dat hij de aanbevelingen in zijn volgende campagne nauwlettend in de gaten zal houden.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70