DE PERSGROEP – 22/04/2015

Beschrijving van de reclame

De e-mailing met als titel “Win elke dag 2.000 euro met Het Laatste Nieuws en Hello bank!” bevat de volgende tekst:

“Geniet deze maand van een leuk extraatje. Win elke dag €2000.”

"Beste ,
Ken jij ook dat lege portemonnee-gevoel op het einde van de maand? Dankzij Het Laatste Nieuws en Hello bank! kan je de maand maart toch met een fantastisch gevoel afsluiten. Vanaf vandaag geven we elke dag € 2.000 cash weg, de hele week lang.
Hoe kan je winnen?
Ga naar de virtuele geldautomaat van Het Laatste Nieuws. Kies één van de 3 bankkaarten en wie weet ontvang jij binnenkort € 2.000 dankzij Het Laatste Nieuws en Hello bank!
De wedstrijd loopt nog tot en met 30 maart. We geven elke dag  € 2.000 cash weg dus waag zeker dagelijks je kans!
Veel succes!
Het Laatste Nieuws".

Motivering van de klacht(en)

De klager vindt de reclame een beetje overdreven misleidend. Hij haalt aan dat het niet mogelijk is om elke dag 2000€ te winnen. Als men verder ingaat op meespelen, dan komt er op het einde de tekst “verstuur en win”, wat ook niet met de waarheid overeenstemt, omdat niet iedereen die verstuurt ook wint.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder deelde mee dat de tekst en het beeld in de e-mail zelf duidelijk maakten hoe men te werk moest gaan, en wat de te winnen prijzen waren.

Om deel te nemen aan de wedstrijd diende men te klikken op de blauwe knop “Speel nu mee”. De winnaar werd bepaald door het antwoord op de schiftingsvraag.

De titel en teaser van de wedstrijd omschrijven precies de verbintenis van de wedstrijdorganisator: elke dag wint iemand 2.000€ tijdens de vooraf aangekondigde wedstrijdperiode.

Het ging om een wedstrijd (“Win elke dag 2.000€”). Indien de klager bedoelt dat de reclame misleidend is omdat hijzelf, als bestemmeling van de e-mail, niet automatische elke dag 2.000€ heeft gewonnen, dan heeft hij volgens de adverteerder een verkeerd begrip van de woorden “winnen”, “waag zeker dagelijks je kans” en “succes”. Deelname aan een wedstrijd geeft geen garantie op enige winst, anders zou het geen wedstrijd zijn.
Op geen enkele plaats in de aankondiging van deze eenvoudige wedstrijd is misleidende informatie gegeven of verwarring gezaaid over de te winnen prijs, de periode of de door de deelnemer te zetten stappen.

De woorden “Verstuur en win” bevonden zich op een “knop” en maakten duidelijk wat de laatste stap was die de deelnemer moest zetten om te ontdekken of hij de winnaar van de dag was. Het is nu eenmaal eigen aan een wedstrijd dat er een onzeker element is, en dat men pas uitsluitsel krijgt na deelname, zoals in dit geval na het beantwoorden van een schiftingsvraag.

Volgens de adverteerder maakt deze reclame dan ook geen inbreuk uit op wettelijke bepalingen of ethische codes.

Jurybeslissing

De Jury heeft vastgesteld dat de e-mailing met als titel: “Win elke dag 2.000 euro met Het Laatste Nieuws en Hello bank!” onder meer het volgende vermeldt: “Hoe kan je winnen?
Ga naar de virtuele geldautomaat van Het Laatste Nieuws. Kies één van de 3 bankkaarten en wie weet ontvang jij binnenkort € 2.000 dankzij Het Laatste Nieuws en Hello bank!
De wedstrijd loopt nog tot en met 30 maart. We geven elke dag  € 2.000 cash weg dus waag zeker dagelijks je kans!”.

Naar aanleiding van het antwoord van de adverteerder heeft de Jury er nota van genomen dat er effectief elke dag iemand 2.000€ wint tijdens de wedstrijdperiode.

De Jury is van mening dat door haar woordgebruik (“Win”, “Hoe kan je winnen?”, “wie weet”, “de wedstrijd”, “waag ... je kans”), de reclame duidelijk betrekking heeft op een wedstrijd en geen garantie geeft dat elke bestemmeling van de e-mail het bedrag in kwestie zal krijgen.

De Jury is derhalve van oordeel dat deze reclame niet van aard is om de gemiddelde consument te misleiden wat betreft de door de deelnemer te zetten stappen om kans te maken op de prijs.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op dit punt.

Gevolg

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.

Adverteerder: DE PERSGROEP
Product/Dienst: Het Laatste Nieuws
Media: E-mailing
Onderzoekscriteria: Eerlijkheid, Waarachtigheid
Initiatief: Consument
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  22/04/2015