De e-mailing met als onderwerp « Cérémonie des Magritte du cinéma : Léopold vous invite ! » bevat onder andere een foto met een blauwe muur op de achtergrond en de tekst « Les Magritte du cinéma 10ème Cérémonie » en vier lachende vrouwen in profiel, één been licht gebogen. Ze dragen korte jurkjes en schoenen met hoge hakken.
De klaagster is verbaasd dat dit soort reclame nog steeds wordt toegestaan, omdat het zo reducerend is om vrouwen als trofeeën te presenteren en tentoon te stellen. Volgens haar is het vernederend en betreurenswaardig.
De adverteerder deelde mee dat de e-mailing geen reclame is maar een uitnodiging om de Magritte-ceremonie bij te wonen en dat er dus geen sprake is van promotie van zijn producten of het evenement.
Hij wees erop dat zijn gastvrouwen, gekleed in zijn witte en bordeauxrode kleuren, nooit 'trofeeën' zijn geweest, niet zijn en nooit zullen zijn, en dat ze jurken dragen, zoals de meeste dames doen op dit soort cocktailparty's/avonden.
Om deze redenen lijkt deze klacht hem ongegrond.
De Jury heeft genoteerd dat de klager verwijst naar een e-mailing met als onderwerp « Cérémonie des Magritte du cinéma : Léopold vous invite ! » die door de adverteerder beschouwd wordt als een uitnodiging en niet als reclame.
De Jury verwees naar artikel 2 van haar Reglement, dat haar bevoegdheid omschrijft en onder andere bepaalt dat communicatie in de vorm van public relations, evenals evenementen en promotieacties tijdens evenementen, zijn uitgesloten van haar bevoegdheid.
De Jury heeft zich derhalve onbevoegd verklaard en heeft zich niet uitgesproken over de grond van dit dossier.
Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70