De film toont een trucker die, hoewel hij aan het rijden is, op de website www.standaard.be surft met zijn laptop op zijn knieën, met de voeten op het stuur.
Tekst aan het einde van het filmpje: “De Standaard on-line, onverantwoord interessant.”
De adverteerder liet weten dat het geen betoog hoeft dat De Standaard het gedrag van de trucker volledig afkeurt. De krant heeft dit nadrukkelijk "levensgevaarlijk" en "roekeloos" genoemd, en heeft in het eerste bericht over het You Tubefilmpe meteen ook de negatieve reactie van het Belgisch Instituut van de Verkeersveiligheid, de Staatssecretaris voor Mobiliteit en Unie van Professionele Transporteurs en Logistieke Ondernemers meegegeven.
De adverteerder liet weten dat, nu evenwel De Standaard haar reclamecampagne al enige tijd voert met als slogan "onverantwoord interessant", waarbij steeds voorbeelden van "onverantwoord" gedrag of dito situaties worden gegeven, werd met dit filmpje de bij het publiek gekende lijn van de campagne eenvoudigweg verdergezet. Het feit dat dit filmpje uitdrukkelijk onder de noemer "onverantwoord" werd meegegeven, geeft aan dat De Standaard dit gedrag wel degelijk "onverantwoord" vindt en het geenszins wil "goedpraten en aanmoedigen".
De adverteerder deelde ook mee dat juist omdat verkeersveiligheid een thema is dat de redactie bovenaan de agenda zet en zij niet de indruk willen wekken dat zij gedrag zoals dit van de Roemeense trucker ook maar enigszins zouden willen "goedpraten", zij onmiddellijk na ontvangst van de klacht dit onderdeel van de campagne stopgezet hebben. Zij zullen deze campagne ook niet meer gebruiken.
De Jury heeft vastgesteld dat de spot een trucker toont die De Standaard op zijn laptop leest terwijl hij aan het rijden is en dat het slogan “onverantwoord interessant” pas aan het einde van de spot verschijnt.
De Jury merkt op dat de spot letterlijk kan opgevat worden en dat de link tussen de scène en de slogan niet meteen vanzelfsprekend is. De Jury is van oordeel dat deze scène die een gevaarlijke gedraging toont die indruist tegen de verkeersveiligheid, sociaal onverantwoord overkomt.
Op basis van de artikelen 1, al. 2 en 17 van de ICC code, heeft de Jury de adverteerder verzocht om deze spot niet meer te gebruiken. Dienaangaande heeft de Jury er goed nota van genomen dat de adverteerder zelf, na ontvangst van onze brief, de campagne onmiddellijk stopgezet heeft en dat hij deze campagne niet meer zal gebruiken. De Jury waardeert zijn zin voor zelfdiscipline.
Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70