CORELIO – 01/12/2009

Beschrijving van de reclame

Bon
SERGIO KOOKT
Niet in de handel verkrijgbaar!
Haal in ruil voor deze bon jouw exemplaar van het exclusieve kookboekje Sergio kookt af bij je dagbladhandelaar op 21/11/09.
Indien de voorraad vroegtijdig uitgeput is, kan je een exemplaar reserveren.
(Onderaan in kleinere letters):
*bericht aan de dagbladhandelaar: nabestellingen van het kookboekje “Sergio kookt” kan je plaatsen via http://retail.corelio.bew (corelio webloket)

Advertentie
De advertentie toont de cover van het kookboekje met ernaast “Gratis kookboekje” en eronder de tekst: “Kook thuis zoals een sterrenkok”.
Daaronder de tekst: “Het kookboekje ‘Sergio kookt’, zaterdag 21 november gratis bij je vernieuwde weekendkrant.
De lekkerste krant, dat is jouw krant. Vanaf 21 november geeft topkok Sergio Herman zijn geheimen prijs in onze nieuwe weekendkrant. Elke zaterdag bereidt de chef van driesterrenrestaurant Oud Sluis speciaal voor onze lezers gerechten die je zo thuis kan klaarmaken, en verklapt hij zijn favoriete shop-, eet-, slaap- en reisadresjes. De start is niet te versmaden: op 21 november krijg je gratis een kookboekje van 36 bladzijden bij je krant, met zijn lekkerste puur Zeeuwse gerechten. Het Nieuwsblad, iedereen… eet mee.
Deze actie loopt ook in De Gentenaar (logo)” + logo van Het Nieuwsblad.

Motivering van de klacht(en)

Deze reclame beweert dat men in ruil voor de bon een kookboekje krijgt, maar de klager is langs geweest bij 4 dagbladhandelaars en deze deelden mee dat deze kookboekjes voorbehouden zijn voor hun persoonlijke klanten en dat de abonnees zich tot de redactie dienen te wenden.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder deelde mee dat dit kookboekje aan zijn lezers werd aangeboden bij de lancering van de nieuwe weekendkrant, waarin elke week twee bladzijden zullen gewijd zijn aan Sergio Herman.

Omdat de adverteerder een grote respons verwacht had en hij zijn lezers, vaste abonnees en lezers in losse verkoop, niet wil teleurstellen, heeft hij de oplage in losse verkoop verhoogd en heeft hij per winkelpunt ruim tweemaal zoveel boekjes geleverd als kranten in losse verkoop.

Voor de “Sergio kookt”-actie heeft de adverteerder slechts weinig klachten ontvangen. Hij gaat er dan ook van uit dat de meeste abonnees die met hun bon in de dagbladwinkel een boekje hebben willen afhalen dit meekregen of gebruik hebben gemaakt van de mogelijkheid om de boekjes na te laten bestellen bij uitputting van de voorraad.

Uitputting van de voorraad is altijd mogelijk. Bedoeling was evenwel niemand teleur te stellen. Bij uitputting van de voorraad zouden boeken worden bijgedrukt.

Die mogelijkheid was duidelijk gecommuniceerd in de krant, op de bon zelf, en ook de abonnees die zich naar de winkel verplaatsen om de bon te gebruiken waren dus op de hoogte. De abonnee wist dus dat het mogelijk zou zijn dat hij het boek die dag niet meer zou kunnen ontvangen, maar het wel zou kunnen nabestellen. Blijkbaar heeft hij verkozen meerdere dagbladwinkels af te gaan, eerder dan onmiddellijk de nabestelling te laten noteren.

Volgens de abonnee zouden de vier krantenverkopers die hij bezocht, geen boekjes hebben meegegeven, omdat zij deze hebben willen reserveren voor de losse verkoop. Als dat zo is, dan is dat onaanvaardbaar. Had de abonnee zich tot de adverteerder gericht, dan had de adverteerder gevraagd aan de klager om de adressen van deze winkelpunten mee te delen, zodat de adverteerder zou kunnen optreden.

De adverteerder benadrukte dat de campagne die voor deze actie werd gevoerd in geen enkel opzicht foutief of misleidend is en dat er zeer veel boekjes voorzien waren en dat daarnaast van meet af aan de mogelijkheid geboden werd om boekjes bij te bestellen zodat deze later kunnen worden afgehaald. De geïnteresseerde hoefde daarbij enkel zijn naam en adres op te geven bij de dagbladhandelaar.

De adverteerder deelde mee dat hij niet kan voorzien dat dagbladverkopers abonnees discrimineren ten opzichte van lezers in losse verkoop. Bij de volgende actie zal hij er dan ook de nadruk opleggen dat dit niet mag gebeuren.

Jurybeslissing

De Jury heeft vastgesteld dat de bon het volgende vermeldt:
“Sergio kookt. Niet in de handel verkrijgbaar. Haal in ruil voor deze bon jouw exemplaar van het exclusieve kookboekje ‘Sergio kookt’ af bij je dagbladhandelaar op 21/11/09. Indien de voorraad vroegtijdig uitgeput is, kan je een exemplaar reserveren.”
“Bericht aan de dagbladhandelaar: nabestellingen van het kookboekje ‘Sergio kookt’ kan je plaatsen via http://retail.corelio.bew (corelio webloket).

De Jury heeft vastgesteld dat de mogelijkheid tot nabestelling voldoende duidelijk meegedeeld werd.

De Jury heeft ingevolge het schrijven van de adverteerder genoteerd dat er voldoende voorraad was voorzien en dat bij uitputting van de voorraad de boekjes zouden bijgedrukt worden.

Aangezien de mogelijkheid tot nabestelling voldoende duidelijk meegedeeld werd en er voldoende voorraad en voorzieningen werden genomen, is de Jury van oordeel dat deze reclame niet van aard is om de consument te misleiden mbt de beschikbaarheid en de voorwaarden van de actie en deze evenmin strijdig is met de art. 94/2,9° en 94/8,5° van de wet op de handelspraktijken.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.

Adverteerder: CORELIO
Product/Dienst: gratis kookboekje "Sergio kookt"
Media: Dagblad
Onderzoekscriteria: Waarachtigheid, Wettelijkheid
Initiatief: Consument
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  01/12/2009