De advertentie met als titel “Deze neger komt op Acht” toont een donkere man die aan een tafel zit.
Tekst: “Bert Adongo is de grootste filmmaker van zijn generatie. Maar in afwachting van zijn doorbraak vult hij nog even rekken met B-films en popcorn in de videotheek from hell. Super8, nieuwe Vlaamse comedy, elke dag op Acht.”
“Acht| voor wie niet zomaar lacht”
“Acht is gratis digitaal te bekijken via Belgacom TV, Telenet Digital TV en Numericable. www.acht.tv”
De adverteerder deelde mee dat deze campagne in nauwe samenspraak met de (donkere) hoofdrolspeler Uwamungu Cornelis tot stand is gekomen. Vooraleerst heeft hij hem natuurlijk toestemming gevraagd voor de SUPER8 campagne. Hij was volledig akkoord en zeer enthousiast over het idee.
De reclamecampagne voor SUPER8 is gemaakt om promotie te maken voor een serie waarin een donkere jongen de hoofdrol speelt, op zich al redelijk uniek in Vlaanderen.
De tekst 'deze neger komt op Acht' is een aangepaste versie van het origineel 'deze neger komt zo hard' van de Hollandse hiphopformatie De Jeugd van Tegenwoordig. Deze groep is in Vlaanderen ongekend populair en hun versie 'deze neger komt zo hard' wordt al maanden grijsgedraaid op o.a. de radiozender Studio Brussel. Voor zover bij hem bekend zonder noemenswaardige klachten.
Op Radio1 is de SUPER8-campagne behandeld in het programma Mezzo. Daarin bevestigde de taalman van de VRT heel duidelijk dat deze campagne absoluut niet beledigend en/of discriminerend is.
De adverteerder preciseerde dat zijn campagne inmiddels meer dan een week loopt en heeft vooral veel positieve reacties opgeleverd door zijn originaliteit, zowel bij kijkers als bij journalisten.
SUPER8 is vooral een komische reeks. Hij denkt dat iedereen met een gezond gevoel voor humor en ironie en een dosis zelfrelativering de toon van de SUPER8 campagne naar waarde weet te schatten.
De Jury heeft vastgesteld dat de advertentie met als titel “Deze neger komt op Acht” een donkere man toont en een tekstje over de comedyserie Super8 bevat.
Uit het antwoord van de adverteerder heeft de Jury genoteerd dat de afgebeelde man de hoofdrolspeler van de serie Super8 is en dat hij volledig akkoord en enthousiast over de campagne was. De Jury heeft ook genoteerd dat de tekst 'deze neger komt op Acht' een aangepaste versie is van het origineel 'deze neger komt zo hard' van de Hollandse hiphopformatie De Jeugd van Tegenwoordig. De Jury noteerde tevens dat om taaladvies verzocht werd en hieruit volgde dat deze campagne niet discriminerend zou zijn.
De Jury is van mening dat de zin in kwestie als een statement van de hoofdrolspeler zelf geïnterpreteerd kan worden. De Jury is tevens van oordeel dat gelet op de woordspeling met het liedje wat zorgt voor een humoristische connotatie, alsook rekening houdend met de context van het product en het doelpubliek ervan, deze advertentie niet van aard is om gepercipieerd te worden als kleinerend of discriminerend ten aanzien van mensen met een donkere huidskleur.
Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.
Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70