De Facebookpost onder de hoofding “Bavik Super Dagen” bevat de tekst “Wie is de favoriete superheldin van vele kinderen? Het is Mega Mindy! Speciaal voor de allerkleinsten komt Mega Mindy naar Brugge gevlogen voor een schitterende show - Koop je tickets in online voorverkoop via (…) - donderdag 20 juli om 18u00” en een afbeelding van de artiest in kwestie.
De klager, de Controledienst Tabak en Alcohol van de Dienst Inspectie van Consumptieproducten van de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu, diende klacht in voor een inbreuk op het Alcoholconvenant (art. 2.1 + 4.5). Hij haalde aan dat er gebruik wordt gemaakt van tekeningen of marketingtechnieken die verwijzen naar personages die in het bijzonder populair of in de mode zijn bij minderjarigen alsook van tekeningen of marketingtechnieken waarin beelden of beweringen voorkomen die in hoofdzaak behoren tot de cultuur van de minderjarigen.
Volgens hem heeft deze vorm van reclame minstens onrechtstreeks tot doel om de verkoop van alcoholhoudende dranken te bevorderen. De naam Bavik is immers gekend als merknaam van een pilsbier en verkrijgt door deze reclametechniek meer naamsbekendheid, hetgeen kan resulteren in verkoopbevordering.
Het Comité voor Initiatief Brugge deelde mee dat het sinds 2023 een nieuwe sponsor (Bavik) heeft en dat zijn event vandaar ook de Bavik Super Dagen Brugge heet. Het is een muzikale happening voor alle leeftijden waar er ook drank wordt geschonken. De vergunning door de Stad Brugge bevat strenge voorwaarden en hij doet er alles aan om die strikt na te leven, onder meer door alle maatregelen te nemen om drankmisbruik tegen te gaan.
De door vrijwilligers gepubliceerde posts op zijn Facebookpagina hebben als doel reclame te maken voor het evenement, niet voor ‘bier’. Mega Mindy is de enige artiest die echt voor kleine kinderen (jonger dan 6 jaar) bedoeld is. Voor alle artiesten is dezelfde visual gebruikt en hij was zich er helemaal niet van bewust dat de post mogelijks in strijd is met de regelgeving. Het gebeurde dus niet doelbewust en hij heeft dan ook meteen opdracht gegeven om die post te verwijderen.
De brouwerij deelde mee dat zij de hoofdsponsor van de Bavik Super Dagen is, en niet de organisator. De Facebookpagina is niet van haar en zij heeft hier geen inbreng in. Dat neemt niet weg dat zij de klacht onmiddellijk samen met de organisator heeft bekeken en besproken en dat de bewuste post meteen werd verwijderd.
De Jury heeft dit dossier onderzocht rekening houdend met de argumenten van de betrokken partijen en in het licht van het Convenant inzake reclame voor en marketing van alcoholhoudende dranken (hierna: het Convenant).
De Jury heeft kennisgenomen van de Facebookpost in kwestie en van de klacht die daarop betrekking heeft.
Zij heeft er ingevolge de reacties van de betrokken partijen onder meer nota van genomen dat de brouwerij de hoofdsponsor van het betrokken evenement is en dat de Facebookpagina ter promotie van dit evenement uitgaat van de organisator ervan, het Comité voor Initiatief Brugge.
Wat de kwestieuze Facebookpost betreft, is de Jury van mening dat deze communicatie ook wel degelijk het evenement zelf betreft en geen alcoholreclame in de zin van het Convenant uitmaakt.
De Jury is derhalve van oordeel dat de post in kwestie niet binnen het toepassingsgebied van het Convenant valt en derhalve als dusdanig geen inbreuk op het Convenant vormt.
Dit gezegd zijnde, betreurt de Jury het in deze context dat op de Facebookpagina in kwestie, naast posts zoals deze die inhoudelijk louter het evenement en de deelnemende artiesten betreffen, ook diverse andere posts voorkomen waarin het product zelf van de hoofdsponsor zeer prominent in beeld komt en naar voor wordt gebracht (waaronder overigens een daadwerkelijke reclamespot voor het bier met een bekende chocolatier).
Gelet op deze prominente aanwezigheid van het bier van de hoofdsponsor op de aan het gesponsorde evenement gewijde Facebookpagina in haar geheel bekeken, meent de Jury in casu met name dat meer voorzichtigheid aan de dag gelegd had moeten worden bij de communicatie over het voor kinderen aantrekkelijke onderdeel van het programma via diezelfde Facebookpagina.
Gelet op het voorgaande, heeft de Jury derhalve gemeend een advies van voorbehoud te moeten formuleren overeenkomstig artikel 1 van haar Reglement en doet zij een beroep op de verantwoordelijkheid van de betrokken partijen.
Een advies van voorbehoud impliceert dat de betrokken partijen vrij zijn op het vlak van het gevolg dat zij hieraan wensen te verlenen.
Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70