De advertentie met als titel “Wijnfestival bij Colruyt!” toont een magnumfles rode wijn, een 75 cl-fles rode wijn, een magnumfles witte wijn en een 75 cl-fles witte wijn, met daaronder de tekst:
“1 gratis magnum
bij aankoop van 6 flessen (75 cl) van dezelfde wijn, op een selectie van 9 wijnen.
En profiteer van Extra-kortingen op meer dan 40 andere wijnen.”.
De adverteerder bevestigde dat door een vergetelheid van zijnentwege, de voorwaarde een “Extra korting”-kaart te kunnen voorleggen om een gratis Magnum fles bij aankoop van 6 dezelfde flessen te verkrijgen, werd vergeten.
Deze reclame betrof ook een éénmalige publicatie, welke nu reeds achter de rug is, kaderend in een grote campagne, waarbij het andere campagnemateriaal wel de nodige voorwaarden op een duidelijke manier weergaf. De adverteerder zal dan ook de nodige stappen ondernemen om dit in de toekomst te vermijden en zijn publicaties te voorzien van de nodige voorwaarden en condities.
De Jury heeft er met name nota van genomen dat de advertentie in kwestie nalaat een essentiële voorwaarde om een beroep te kunnen doen op de promotie – met name het voorleggen van een zogenaamde “Extra korting”-kaart – te vermelden.
De Jury is derhalve van oordeel dat deze reclame van aard is om de gemiddelde consument te kunnen misleiden over de voorwaarden van deze actie, wat strijdig is met artikel 90 van de Wet Marktpraktijken en artikels 3 en 5 van de ICC Code.
Gelet op het voorgaande en op basis van voormelde bepalingen, heeft de Jury de adverteerder derhalve verzocht om de reclame te wijzigen, en bij gebreke daaraan de reclame niet meer te verspreiden.
Dienaangaande heeft de Jury er ingevolge het antwoord van de adverteerder nota van genomen dat deze toegeeft een fout te hebben begaan en bevestigt de nodige stappen te zullen ondernemen om dit in de toekomst te vermijden en zijn publicaties te voorzien van de nodige voorwaarden.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70