COLRUYT – 24/09/2013

Beschrijving van de reclame

De advertentie met als titel “Wijnfestival bij Colruyt!” toont een magnumfles rode wijn, een 75 cl-fles rode wijn, een magnumfles witte wijn en een 75 cl-fles witte wijn, met daaronder de tekst:
“1 gratis magnum
bij aankoop van 6 flessen (75 cl) van dezelfde wijn, op een selectie van 9 wijnen.
En profiteer van Extra-kortingen op meer dan 40 andere wijnen.”.

Motivering van de klacht(en)

De klager had 6 flessen gekocht van de « Viré-Clessé » afgebeeld in de advertentie en 6 flessen « Vacqueyras » Caves Saint-Pierre. Verbaasd dat er geen spoor was van de aangekondigde magnums heeft hij zich bevraagd en er werd hem geantwoord dat de promotie voorbehouden is aan houders van de getrouwheidskaart van de winkel.
In de advertentie heeft hij geen spoor gevonden van welke voorwaarde dan ook.
Volgens hem is er dus manifeste misleiding om op bedrieglijke wijze klanten te lokken.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder bevestigde dat door een vergetelheid van zijnentwege, de voorwaarde een “Extra korting”-kaart te kunnen voorleggen om een gratis Magnum fles bij aankoop van 6 dezelfde flessen te verkrijgen, werd vergeten.

Deze reclame betrof ook een éénmalige publicatie, welke nu reeds achter de rug is, kaderend in een grote campagne, waarbij het andere campagnemateriaal wel de nodige voorwaarden op een duidelijke manier weergaf. De adverteerder zal dan ook de nodige stappen ondernemen om dit in de toekomst te vermijden en zijn publicaties te voorzien van de nodige voorwaarden en condities.

Jurybeslissing

De Jury heeft er met name nota van genomen dat de advertentie in kwestie nalaat een essentiële voorwaarde om een beroep te kunnen doen op de promotie – met name het voorleggen van een zogenaamde “Extra korting”-kaart – te vermelden.

De Jury is derhalve van oordeel dat deze reclame van aard is om de gemiddelde consument te kunnen misleiden over de voorwaarden van deze actie, wat strijdig is met artikel 90 van de Wet Marktpraktijken en artikels 3 en 5 van de ICC Code.

Gelet op het voorgaande en op basis van voormelde bepalingen, heeft de Jury de adverteerder derhalve verzocht om de reclame te wijzigen, en bij gebreke daaraan de reclame niet meer te verspreiden.

Gevolg

Dienaangaande heeft de Jury er ingevolge het antwoord van de adverteerder nota van genomen dat deze toegeeft een fout te hebben begaan en bevestigt de nodige stappen te zullen ondernemen om dit in de toekomst te vermijden en zijn publicaties te voorzien van de nodige voorwaarden.

Adverteerder: COLRUYT
Product/Dienst: Wijnfestival
Media: Dagblad
Onderzoekscriteria: Eerlijkheid, Waarachtigheid
Initiatief: Consument
Categorie: Dranken
Datum afsluiting:  24/09/2013