De affiche in de verkooppunten bevat de slogan “Geen koers zonder bier.” (“Pas de bonne course sans bonne bière” in het Frans) met daarbij een afbeelding van de Koersbox en een aantal andere bieren.
De voorpagina van de folder bevat bovenaan de volgende titel en tekst:
“Geen koers zonder bier
Bier en wielrennen: twee totaal verschillende domeinen waarin België uitblinkt maar die in onze streken ook onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Vroeger had elk dorp niet alleen zijn eigen brouwerij maar ook zijn eigen koers. En dus ook een wielerclub waar elke wielrenner kon rekenen op zijn (supporters)café. Hoog tijd om deze twee nationale passies in de kijker te zetten met enkele bijzondere producten uit ons assortiment.”.
Daaronder een afbeelding van de gepromote bierbox en de zes Belgische bieren die deze bevat.
De klager, de Controledienst Tabak en Alcohol van de Dienst Inspectie van Consumptieproducten van de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu verwees naar een affiche in een winkel van de adverteerder en naar zijn folder. Volgens hem is dit een inbreuk op artikel 9 van het Convenant inzake reclame voor en marketing van alcoholhoudende dranken, dat het volgende bepaalt: “Reclame zal in geen geval suggereren dat de consumptie van alcoholhoudende dranken de sportprestaties positief beïnvloedt”.
De adverteerder deelde mee dat hij met deze boodschap op geen enkele manier de intentie had te suggereren dat de consumptie van alcoholhoudende dranken enige sportprestatie, en in het bijzonder een koers, positief zou beïnvloeden. Het opzet van de gevoerde campagne bestond erin om twee aspecten van het Belgische cultureel erfgoed, met name de wielerklassiekers en de biercultuur, in de context van het moment – het plaatsvinden van koersen – op eenvoudige, neutrale wijze met elkaar te verbinden. De bieren die hij in de kijker plaatste tijdens deze campagne hebben allemaal een vrij rechtstreekse link met de koers. Net dat gegeven komt in de picture, bijvoorbeeld door de plaats waar het bier gebrouwen wordt of de benaming van het bier. Twee bieren zijn bovendien alcoholvrij: Stella Artois 0.0% en Thrive. Hier lijkt de door de klager vermeende boodschap die met de communicatie zou worden gelanceerd hem in het geheel niet op te gaan.
De adverteerder stelde met de klacht echter vast dat zijn communicatie klaarblijkelijk op een foutieve manier kon binnenkomen bij de lezer. Dit maakte hem er bewust van om bij de opmaak van toekomstige communicaties nog meer aandacht te besteden aan correcte verwoordingen en aan een aftoetsing van hoe de boodschap door het publiek kan worden ontvangen, daar hij het belangrijk vindt om te vermijden dat zijn boodschappen intenties zouden weergeven/uitdragen die geenszins door hem beoogd worden.
De Jury heeft kennisgenomen van de reclame-uitingen in kwestie en van de klacht die daarop betrekking heeft, en met name aanvoert dat de betrokken reclame indruist tegen artikel 9 van het Convenant inzake reclame voor en marketing van alcoholhoudende dranken (hierna: het Convenant).
Zij heeft vastgesteld dat de betrokken reclame-uitingen een bierbox met zes Belgische bieren, de zogenaamde Koersbox, promoten aan de hand van respectievelijk de slogan “Geen koers zonder bier” in het Nederlands en de slogan “Pas de bonne course sans bonne bière” in het Frans.
Zij heeft er ingevolge het antwoord van de adverteerder onder meer nota van genomen dat het opzet van de gevoerde campagne erin bestond om twee aspecten van het Belgische cultureel erfgoed, met name de wielerklassiekers en de biercultuur, in de context van het moment van het plaatsvinden van koersen op een neutrale wijze met elkaar te verbinden, waarbij de in de kijker geplaatste bieren een link met de koers hebben, zoals de plaats waar het bier gebrouwen wordt of de benaming ervan.
Wat de Nederlandstalige versie van de slogan betreft, is de Jury van mening dat voldoende duidelijk is dat deze betrekking heeft op de passieve sportbeleving door toeschouwers en supporters van de wielerklassiekers, en niet de activiteit van het wielrennen of de prestaties van wielrenners als dusdanig betreft.
Wat echter de Franstalige versie van de slogan betreft, is de Jury de mening toegedaan dat de toevoeging van het adjectief “bonne” bij het woord “course” met zich meebrengt dat wel degelijk de indruk wordt gewekt dat de kwaliteit van het wielrennen als sportieve activiteit zelf positief zou worden beïnvloed door de gepromote, in hoofdzaak alcoholhoudende, bieren.
Zij is derhalve van oordeel dat de Franstalige versies van de betrokken reclame aldus wel degelijk van aard zijn om te suggereren dat de consumptie van alcoholhoudende dranken de sportprestaties positief beïnvloedt in de zin van artikel 9 van het Convenant.
Gelet op het voorgaande en op basis van voormelde bepalingen, heeft de Jury de adverteerder derhalve verzocht om de Franstalige reclame te wijzigen op dit punt, en bij gebreke daaraan deze reclame niet meer te verspreiden.
De adverteerder heeft bevestigd de Jurybeslissing te zullen naleven.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70