COLGATE-PALMOLIVE – 14/09/2010

Beschrijving van de reclame

De spot toont een groep mannen en vrouwen die op een strand lopen. Twee flessen Tahiti worden tegen elkaar getikt en vervolgens begint het te regenen. Verschillende vrouwen staan zich topless te wassen.
Beeld van een fles Tahiti douchegel + tekst: “Een vleugje paradijs voor uw huid”.

Voice-over: Palmolive Tahiti, met natuurlijke extracten. Ontdek het unieke plezier van een zachte en gehydrateerde huid. Palmolive Tahiti. Een vleugje paradijs voor uw huid.”

Motivering van de klacht(en)

De klager zat rustig naar tv te kijken, toen hij ineens geconfronteerd werd met reclame over douchecrème Tahiti waarin vrouwen zowaar naakt douchen in het openbaar met hun tepels zichtbaar. De klager vindt dat dit soort reclame afbreuk doet aan de waardigheid van de vrouw.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder deelde mee dat het merk Tahiti welbekend is bij het grote publiek en staat voor exotisme en paradijselijk genieten. De Palmolive Tahiti-reclame-uitingen roepen steeds een ingebeelde sfeer op vol vreugde, plezier, avontuur, welzijn, natuur, vrijheid, die zijn oorsprong vindt op het eiland Tahiti en zijn “Vahinés”.

Vermits vrouwen 80% van de aankopen doen en het assortiment van Palmolive Tahiti douchegels en badschuimproducten hoofdzakelijk vrouwelijke parfums heeft, is het meer dan logisch om vrouwen een hoofdrol te laten spelen in de TV spots. Normale gang van zaken in deze industrietak, toegepast door de meerderheid van de andere cosmetische adverteerders.

De adverteerder voegde daaraan toe dat Tahiti een merk van douchegel en badschuim is en blijft. Wanneer men reclame maakt voor dit type product, spreekt het vanzelf dat men mensen toont die zich wassen en een douche nemen, wat meestal naakt gebeurt.

De adverteerder benadrukt dat hij op geen enkel moment de waardigheid van de vrouw heeft aangetast. De naaktheid is niet bevreemdend en is niet beschamend ten opzichte van de vrouw. Integendeel, de lichamen van de mannen en vrouwen worden getoond op een smaakvolle en delicate manier; de scène speelt zich af in een paradijselijke omgeving; de toon van de shooting is luchtig, zonnig, vrolijk.

De adverteerder merkte op dat de communicatielijn van Tahiti al jarenlang onveranderd is en dat er geen klachten geweest zijn over vorige spots noch over andere reclame-uitingen voor Tahiti. De beelden in deze TV spot komen overigens van een TV spot die sinds enkele jaren uitgezonden wordt in Frankrijk. De adverteerder bevestigde dat de Franse TV spot goedgekeurd werd door de Franse ARPP.
De adverteerder vestigde eveneens de aandacht op het feit dat de Franse TV spot in het verleden ook al kon bekeken worden door de Franssprekende kijkers in België.

Jurybeslissing

De Jury heeft vastgesteld dat de Tv spot vrouwen toont die topless douchen in een paradijselijke omgeving teneinde het product op de voorgrond te plaatsen.

De Jury is van oordeel dat rekening houdend met de maatschappelijke evolutie en gelet op het verband dat er bestaat met het product (douchegel), deze afbeelding van naakte vrouwen niet aanstootgevend, vernederend of onfatsoenlijk overkomt. De naaktheid wordt op discrete manier in beeld gebracht en is niet van aard om de waardigheid van de vrouw aan te tasten.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke en/of zelfdisciplinaire bepalingen heeft zij derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.

Adverteerder: COLGATE-PALMOLIVE
Product/Dienst: Tahiti douchegel
Media: TV
Onderzoekscriteria: Fatsoen en goede smaak
Initiatief: Consument
Categorie: Cosmetica
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  14/09/2010