Vrouw « Schatteke, wat wilde gij drinken bij uw biefstuk met frietjes? »
Man: « Oh, wat vraagde gij nu. Weet je wat, ik vraag het efkes aan mijn vlees.
Kom eens, kom eens. Wat denkte gij biefstuk?
Mm, goeie keuze. Coca-Cola dus, eh schat. »
VO: « Gezellig aan tafel met Coca-Cola ».
De adverteerder deelde mee dat de radiospot als boodschap heeft dat Coca-Cola drinken bij het eten van een biefstuk met friet ook een optie kan zijn. Niet meer en niet minder.
Uiteraard is en blijft water de voorkeursdrank, maar frisdranken hydrateren even goed. Door water aan te vullen met bijvoorbeeld frisdrank met zijn breed smaakpalet kan de aanbevolen vochtinname makkelijk worden bereikt.
Dat is nu net wat de adverteerder in deze radiospot ook wil meegeven: eens een frisdrank als Coca-Cola drinken bij het eten kan voor afwisseling zorgen en op die manier bijdragen tot een voldoende vochtinname.
De reactie van de consument wijst ook op het belang van informatie en opvoeding rond gezonde voeding. De adverteerder is het volledig eens. Hij verwijst naar het aanbrengen van informatie over de voedingswaarde op de etiketten, naar een bewustmakingscampagne over het belang van een gezonde levensstijl en naar eigen programma’s zoals Mission Olympic voor scholieren tussen 12 en 14 jaar en het steunen van heel wat sportieve projecten.
De adverteerder haalt ook aan dat hij geen marketingcampagnes voert die rechtstreeks gericht zijn op kinderen jonger dan twaalf jaar. Dat geldt dus uiteraard ook voor de radiospot waarvan sprake. Die wordt niet uitgezonden op radiozenders die zich specifiek richten op jonge kinderen.
De Jury heeft vastgesteld dat de radiospot een vrouw en een man laat horen die een biefstuk met frieten bereiden en op een ludieke manier de drank kiezen om erbij te drinken.
De Jury heeft eveneens vastgesteld dat deze reclame niet gericht is op kinderen en, ingevolge het antwoord van de adverteerder, genoteerd dat de radiospot niet wordt uitgezonden op zenders die zich specifiek richten op kinderen.
Wat betreft de slogan « Les repas sont plus sympas avec Coca Cola » (« Gezellig aan tafel, met Coca-Cola »), is de Jury van mening dat het gezellige karakter van een maaltijd in geen enkel geval verwijst naar het voedingsaspect en dat de reclame aldus geen bewering bevat die strijdig is met een evenwichtige voeding.
De Jury is eveneens van oordeel dat de reclame het belang van een gezond leven niet denigreert.
Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.
Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70