De beelden tonen onder andere een bar waar men het gepromote product serveert, een persoon die een biertje kiest in zijn koelkast, een andere die danst met een glas in de hand, personen op een terras, iemand die brood bakt en iemand die kookt.
VO: “Achter de schoonheid van dit bier schuilt ook de schoonheid van uw gebaar. Een gebaar dat u moeiteloos hanteert, een gebaar dat u maakt met smaak en met veel stijl, want Chimay proeven da’s een mooi gebaar stellen. Als trappistenbier doneren we het grootste deel van onze inkomsten om kansen te kunnen geven, om minderbedeelden te helpen en om te investeren in de jeugd. Bedankt voor uw mooi gebaar. Chimay, een heel speciaal bier.”
Melding onderaan het scherm: “Alcoholmisbruik schaadt de gezondheid”.
De klager deelde mee dat consumenten aanzetten tot het drinken van alcohol door hen het gevoel te geven dat ze – tegelijkertijd- een ‘goede daad’ verrichten, hem een houding lijkt die indruist tegen het gezond verstand, terwijl we weten dat alcohol ravages aanricht in de samenleving (ziektes, geweld, ongevallen, ...). Volgens hem wordt er gezegd « hoe meer u drinkt, hoe meer u geeft”.
De adverteerder deelt mee dat hij zich volledig bewust is van de verantwoordelijkheden die inherent zijn aan de promotie van alcoholische dranken en dat hij zich actief inzet voor het aanmoedigen van een matige en respectvolle consumptie.
Hij wenst te benadrukken dat de reclame geenszins meer stimulerend is dan om het even welke andere reclame voor alcoholische dranken en dat het niet zijn bedoeling is om de consument aan te zetten tot meer alcoholconsumptie, maar eerder om transparant te communiceren over het gebruik van de winst van zijn bedrijf. Hij heeft zijn winst altijd gedoneerd aan sociale doelen en verschillende projecten gesteund.
Het is daarom belangrijk om te begrijpen dat de boodschap van zijn reclame gericht is op het benadrukken van een betrokkenheid bij de maatschappij die hij als essentieel beschouwt, zonder de noodzaak van verantwoord drinken te verdraaien. Zijn boodschap impliceert geenszins dat “hoe meer je drinkt, hoe meer je geeft”. Integendeel, hij gelooft dat het mogelijk is om het plezier van drinken te combineren met een positieve bijdrage aan de maatschappij, met inachtneming van de principes van gematigdheid.
De Jury heeft kennisgenomen van de klacht en de betrokken reclame.
Zij heeft vastgesteld dat de beelden en de voice-over van de TV-spot personen en hun gebaar op de voorgrond plaatsen, waarmee ze bijdragen aan de sociale projecten waaraan de adverteerder het grootste deel van zijn winst doneert.
Zij is van mening dat de reclame aldus een boodschap bevat die informeert over het gebruik van de winsten van de adverteerder zonder de onderliggende boodschap dat je meer bier moet consumeren om meer te kunnen helpen.
Rekening houdend met wat voorafgaat, is zij van oordeel dat de betrokken reclame niet aanzet tot onverantwoordelijke of overmatige consumptie noch deze aanmoedigt, in de zin van artikel 3.1 van het Convenant.
Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op dit punt.
Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70