CHEVROLET – 16/02/2011

Beschrijving van de reclame

De online folder toont een afbeelding van de wagen en vermeldt ondermeer het volgende:
“Reserveer nu de nieuwe Orlando met 7 zitplaatsen en geniet van een prelanceringskorting van € 3000. Bij Chevrolet is er nog meer reden tot feest. Vanaf half februari verwelkomen we namelijk de nieuwe Orlando, een knap staaltje functionaliteit. Liefde op het eerste gezicht? Ga dan nu al langs bij uw distributeur en profiteer van de 3000 euro prelanceringskorting bij uw bestelling voor 10 februari 2011. (…)”

De banner toont een afbeelding van de wagen, met ondermeer de volgende tekst: “ Praktische auto’s hebben er nog nooit zo goed uitgezien! De nieuwe stoer gezinswagen met 7 zitplaatsen. De nieuwe Chevrolet Orlando. Prelanceringsaanbod tot 10 februari 2011. Meer weten (aanklikbaar)

Motivering van de klacht(en)

De nieuwe Orlando wordt aangekondigd tegen een introductieprijs van 15.199 EUR, maar men moet de wagen wel bestellen voor 10 februari. Echter de wagen is niet aanwezig in België, want hij komt pas toe na 10 februari. Hij is ook niet te bezichtigen in de showroom, laat staan dat je er een testrit mee kan doen. De klager heeft na veel aandringen, de wagen mogen gaan bezichtigen in Kontich.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder deelde mee dat enkele gegevens vermeld in klacht onjuist zijn:
* Chevrolet heeft in januari geen advertenties met een "introductieaanbod" geplaatst in De Morgen of andere dagbladen / kranten
* Chevrolet heeft geen hoofdzetel in Kontich; deze persoon werd vermoedelijk door een Chevrolet distributeur meegenomen naar een onafhankelijk trainingcentrum (TTA in Kontich) waarop de adverteerder een beroep doet en waar een Orlando aanwezig is.

De adverteerder benadrukte dat hij een PRElanceringsaanbod (offre de PRElancement) aangekondigd heeft, geldig voor bestellingen geplaatst tot 10 februari 2011. Deze aankondiging gebeurde inderdaad in januari via online banners die doorverwezen naar de website en verder via de huis-aan-huis bedeling van een folder, die in pdf-vorm ook op de website aanwezig was. De Chevrolet distributeurs beschikten reeds over alle gebruikelijke commerciële productinformatie (folders, prijslijsten, productspecificaties, ...).

Aangezien de communicatie volledig beantwoordt aan de geldende wetgevingen en diverse (reclame)codes, is deze klacht volgens de adverteerder niet ontvankelijk.

Jurybeslissing

De Jury heeft vastgesteld dat de reclame duidelijk aankondigt dat het om een prelanceringskorting gaat waarvoor men moet intekenen voor 10 februari 2011 en dat de wagen zelf pas vanaf half februari 2011 te bezichtigen is.

De Jury is van oordeel dat de reclame in kwestie duidelijk is met betrekking tot bovenstaande drie punten en derhalve niet van aard is om de consument terzake te misleiden.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.

Gevolg

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.

Adverteerder: CHEVROLET
Product/Dienst: Chevrolet Orlando
Media: Internet
Onderzoekscriteria: Eerlijkheid, Waarachtigheid
Initiatief: Consument
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  16/02/2011