CASA – 06/01/2009

Beschrijving van de reclame

De advertentie toont verschillende decoratieartikelen rond het logo Casa met als slogan « Magische geschenken voor magische feesten ».
Onderaan, verschillende kortingen:
- zondag 14/12 – gratis Tapaskookboek twv €7,95 bij aankoop van minimum 25€
- maandag 15/12 - 5 € bij aankoop van minimum 25 €
- dinsdag 16/12 – 5+1 bij aankoop van 5 artikels van dezelfde referentie
- woensdag 17/12 - 10 € bij aankoop van minimum 50 €
En de vermeldingen “Kijk verder in De Zondag en ontdek deze magische voordeelbonnen. Geschenkbonnen enkel geldig op vertoon van de bonnen die u verder in De Zondag vindt.”

Motivering van de klacht(en)

Er staat nergens vermeld dat dit niet om kadobonnen gaat. De klager kan niet voor 50 euro kopen omdat het een kado is voor haar dochter in het buitenland. Voor de klager is geld, geld zowel een cheque, een overschrijving of cash. Met de bewuste bon komt zij op 15 dec en wordt afgewezen. Zij komt terug op 17 dec en vraag haar korting van 10 euro op een bedrag van 50 euro maar zij krijgt ze niet omdat het om een kadobon gaat. Dat werd haar de maandag niet meegedeeld en dat staat ook nergens vermeld. Dat vindt zij bedrieglijke reclame.

Jurybeslissing

De Jury heeft er nota van genomen dat de advertentie in kwestie correct geïnterpreteerd werd door de klager, doch dat dit aanbod niet correct toegepast werd door de Casa-winkel in kwestie.

De Jury heeft er tevens nota van genomen dat de adverteerder de nodige aandacht zal schenken aan toekomstige advertenties teneinde dergelijke vergissingen te vermijden.

Gelet op wat voorafgaat, is de Jury van oordeel dat de advertentie in kwestie niet van aard is de consument te misleiden, doch waardeert de inspanningen van de adverteerder deze advertentie toch te verduidelijken op dit punt.

Anderzijds rekent de Jury erop dat de adverteerder het nodige zal ondernemen om de winkels hieromtrent duidelijk te informeren.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend verder geen opmerkingen te moeten formuleren.

Gevolg

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.

Adverteerder: CASA
Product/Dienst: Voordeelbonnen
Onderzoekscriteria: Eerlijkheid, Waarachtigheid
Initiatief: Consument
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  06/01/2009