De advertentie promoot producten die beschikbaar zijn in de desbetreffende supermarkt (mosselen en een draagbare PC met vermelding van de prijs en een korte beschrijving van het product). Bovenaan worden 7 vrouwen afgebeeld met aan de linkerkant de vermelding “De Carrefour maand www.VrouwenAanDeMacht.be, aanbiedingen geldig op woensdag 27 en donderdag 28 september”. Onder de afbeelding van de 7 vrouwen wordt een van de vrouwen op de voorgrond afgebeeld, omringd met een rode cirkel en met de vermelding “Danielle, 59 jaar, Gepensioneerd, Vrijgezel, 1 kind”.
De adverteerder liet gelden dat zijn klanten belangrijk zijn en dat hij graag hun advies en ideeën wil kennen die hem kunnen helpen om zich te verbeteren. Hij stelde dat 70% van zijn klanten vrouwen zijn. De bedoeling van deze actie is een panel samen te stellen van zeven verschillende vrouwen die symbool staan voor al diegene die bij Carrefour over de vloer komen. Mondige, sterke vrouwen met een terzake doende mening. Op regelmatige basis worden er bijeenkomsten georganiseerd teneinde verschillende items te bespreken en waar zij daadwerkelijk voorstellen kunnen formuleren naar de verschillende diensten van Carrefour Belgium die daarmee rekening zullen houden. Hij verwees tenslotte naar een persbericht dat de actie in kwestie aankondigt en toelicht.
De Jury heeft vastgesteld dat de reclame in kwestie 7 vrouwen voorstelt en de slogan “De Carrefour maand – www.VrouwenAanDeMacht.be” gebruikt. Zij is van mening dat de afbeelding van vrouwen in combinatie met de slogan “Vrouwen aan de macht” niet van aard is om als seksistisch beschouwd te worden. Bij gebrek aan inbreuken op wettelijke en/of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70