De affiche toont een afbeelding van het aangeprezen produkt (Nikon fototoestel ) met volgende tekst:
“499€ . Weer een prijs die scherp staat.
Reflex 10,2 megapixels + zoom 18-55mm+zoom 55-200 mm.”
De adverteerder deelt de nodige informatie mee mbt zijn stock en bevoorrading van de winkels.
Gelet op het feit dat er in zijn winkel van Burcht nog op 12 en 13/10 toestellen werden verkocht en de nu nog aanwezige stock in zijn winkels (Burcht 3 stuks op datum van 14/10, dus na datum van de klacht) en in zijn depot, begrijpt de adverteerder deze klacht niet.
Blijkbaar moet er iets misgelopen zijn in de communicatie naar de klant toe. Hij vermeldt ook nog dat de folder waarin de reclame is opgenomen wel degelijk vermeldt dat de aanbiedingen geldig zijn zolang de voorraad strekt.
De adverteerder heeft de gegevens aangeleverd mbt de voorziene stock (totaal aantal stuks, verdeling per Carrefour winkel, resterende stock op datum van 14.10.2010). De Jury heeft eveneens genoteerd dat de klager intussen gecontacteerd werd en het product in kwestie heeft kunnen aankopen.
Op basis van de meegedeelde informatie, is de Jury van oordeel dat de adverteerder een toereikende stock had voorzien in functie van de voorziene vraag en van de omvang van de reclame. De Jury is van mening dat deze reclame niet misleidend is en geen inbreuk vormt op art 91,5° van de wet van 6 april 2010 betreffende de marktpraktijken en consumentenbescherming.
Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.
Met het oog op toekomstige reclame adviseert de Jury de adverteerder om ook in zijn affiches een voorbehoud in te bouwen(zolang de voorraad strekt), zoals hij voorziet in zijn folders.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70