CARREFOUR – 10/11/2010

Beschrijving van de reclame

De affiche toont een afbeelding van het aangeprezen produkt (Nikon fototoestel ) met volgende tekst:
“499€ . Weer een prijs die scherp staat.
Reflex 10,2 megapixels + zoom 18-55mm+zoom 55-200 mm.”

Motivering van de klacht(en)

In de reclamefolder van Carrefour - geldig van 6 oktober t.e.m. 16 oktober - maar ook aan diverse bushaltes wordt er promotie gevoerd voor de Nikon D3000 AFS 18-55 mm + 55-200 mm. De prijs bedraagt 499 i.p.v. 599.

In vergelijking met andere winkels is dit toch wel een heel sterke prijs dus op maandag 11 oktober gaat de klager naar Carrefour Burcht. In de vitrine ziet de klager het toestel staan met 2 prijskaartjes :
- 399 voor de Nikon D3000 AFS 18-55 mm
- 599 voor de Nikon D3000 AFS 18-55 mm + 55 - 200mm + 4GB SD kaart + hoes

Nergens ziet hij iets over de aanbieding in de folder. Aangezien er in de folder staat van 599 voor 499 vermoed de klager dat het om de 2e specificatie gaat.

De verkoper vertelt de klager echter dat de aanbieding niet meer verkrijgbaar is. De prijskaartjes in de vitrine gaan volgens hem over een ander pakket. Volgens hem zit er bij de aanbieding in de folder geen SD kaart en geen hoes. Op de vraag waarom het artikel niet meer te krijgen is terwijl de promotie nog 5 dagen loopt krijgt de klager geen antwoord. Hij vraagt of het toestel kan nabesteld worden, maar volgens de computer van de verkoper kan dit niet. De klager heeft dan een beloftebon aangevraagd. Resultaat is dat zijn naam genoteerd wordt, maar dit lijkt hem een loze belofte aangezien het toestel niet meer te krijgen zou zijn.

Na lang aandringen krijgt de klager van de verkoper antwoord op de vraag hoeveel toestellen er in Burcht voorraadig waren : 6 waarvan hij er eentje zelf gekocht heeft.
Voor zo'n sterke promotie vindt de klager dat dit niet realistisch is.

De klager vindt het niet logisch dat een artikel niet meer leverbaar is terwijl de promotie nog 5 dagen loopt. Nergens staat immers vermeld dat de actie loopt zolang de voorraad strekt.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder deelt de nodige informatie mee mbt zijn stock en bevoorrading van de winkels.

Gelet op het feit dat er in zijn winkel van Burcht nog op 12 en 13/10 toestellen werden verkocht en de nu nog aanwezige stock in zijn winkels (Burcht 3 stuks op datum van 14/10, dus na datum van de klacht) en in zijn depot, begrijpt de adverteerder deze klacht niet.
Blijkbaar moet er iets misgelopen zijn in de communicatie naar de klant toe. Hij vermeldt ook nog dat de folder waarin de reclame is opgenomen wel degelijk vermeldt dat de aanbiedingen geldig zijn zolang de voorraad strekt.

Jurybeslissing

De adverteerder heeft de gegevens aangeleverd mbt de voorziene stock (totaal aantal stuks, verdeling per Carrefour winkel, resterende stock op datum van 14.10.2010). De Jury heeft eveneens genoteerd dat de klager intussen gecontacteerd werd en het product in kwestie heeft kunnen aankopen.

Op basis van de meegedeelde informatie, is de Jury van oordeel dat de adverteerder een toereikende stock had voorzien in functie van de voorziene vraag en van de omvang van de reclame. De Jury is van mening dat deze reclame niet misleidend is en geen inbreuk vormt op art 91,5° van de wet van 6 april 2010 betreffende de marktpraktijken en consumentenbescherming.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.

Met het oog op toekomstige reclame adviseert de Jury de adverteerder om ook in zijn affiches een voorbehoud in te bouwen(zolang de voorraad strekt), zoals hij voorziet in zijn folders.

Adverteerder: CARREFOUR
Product/Dienst: Nikon D 3000
Media: Affiche
Onderzoekscriteria: Eerlijkheid, Waarachtigheid
Initiatief: Consument
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  10/11/2010