Op de website van Carrefour wordt onder meer het volgende vermeld: “Met Carrefour Mobile bent U aangesloten op het goedkoopste netwerk van België, zowel voor gesprekken als voor sms'en”.
De adverteerder deelde mee dat het inderdaad zo is dat de basistarieven van Aldi Talk verlaagd zijn geweest.
Nochtans blijft Carrefour Mobile nog steeds de goedkoopste operator, maar de klant moet dan wel al de voordelen van Carrefour Mobile in aanmerking nemen zoals onder meer de gratis sms’en die Carrefour aanbiedt vanaf een herlading van 6 €.
Elke klant die het wenst krijgt:
- 50 sms’en voor een herlading van 6€
- 200 sms’en voor een herlading van 12€.
Dit betekent dat de klant voor een gemiddeld budget van 8€ over een belkrediet beschikt van 8€ en een 50 sms’en.
Er moet ook rekening gehouden worden met het feit dat indien men herlaadt met bonuspunten men ook nog extra belminuten ontvangt om naar Carrefour Mobile te bellen.
500 bonuspunten= 5€ waarde = 60 minuten belwaarde om naar Carrefour Mobile te bellen.
De communicatie van de adverteerder is ook specifiek gericht tegenover de operatoren, en zoals op zijn website en in andere communicatie vermeld wordt is een vergelijkende tabel steeds in vergelijking met Proximus, Mobistar en Base.
Vooreerst heeft de Jury de nadruk gelegd op het feit dat zij zich alleen maar over de reclame-inhoud van de website van Carrefour uitspreekt en niet over de inhoud van de website www.bestetarief.be noch over de helpdesk.
De Jury heeft vastgesteld dat op de website van Carrefour onder meer het volgende vermeld wordt: “Met Carrefour Mobile bent U aangesloten op het goedkoopste netwerk van België, zowel voor gesprekken als voor sms'en”.
De Jury is van mening dat deze bewering en de vergelijking van tarieven vanuit de perceptie van de gemiddelde consument bekeken moeten worden. Vanuit deze perceptie blijkt dat de tarieven van Aldi Talk (prijs per minuut en prijs per sms) goedkoper zijn. De Jury is derhalve van oordeel dat de bewering ‘het goedkoopste netwerk’ te absoluut gesteld is en van aard is om de gemiddelde consument te misleiden op dat punt in de zin van artikel 88 van de wet op de marktpraktijken en van art. 3 en 5 van de ICC code.
De Jury heeft de adverteerder verzocht om de bewering in kwestie te verwijderen of te wijzigen door deze te nuanceren of te preciseren.
De adverteerder heeft de beslissing nageleefd en het dossier werd afgesloten.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70