De reclame op de website vermeldt dat men een etentje voor €1 kan winnen.
De adverteerder heeft meegedeeld dat de voorwaarden die de winnaars ontvangen hem de meest elementaire spelregels lijken zonder enige dubbelzinnigheid. Hij begrijpt niet waar of hoe de klager zich bedrogen zou kunnen voelen. Hij heeft een kopie van de bevestigingsmail doorgestuurd.
De Jury heeft vastgesteld dat de reclame op de website vermeldt dat men een etentje voor €1 kan winnen. Deze actie is intussen afgelopen.
De Jury heeft er nota van genomen dat de winnaars een bevestigingsmail krijgen waarin onder meer het volgende meegedeeld wordt: “Eén winnaar per tafel. Deze bon is strikt persoonlijk, niet cumuleerbaar met andere acties en enkel geldig bij reservaties van minimum 2 personen”.
De Jury is van oordeel dat deze informatie een essentiële informatie is die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit te kunnen nemen.
Gelet op wat voorafgaat is de Jury van oordeel dat de reclame op de website strijdig is met de artikels 88 en 90 van de wet van 6 april 2010 betreffende marktpraktijken en de artikels 3 en 5 van de code van de Internationale Kamer van Koophandel (ICC code).
De Jury heeft de adverteerder verzocht om dit aan te passen in zijn toekomstige reclame (door de essentiële informatie in de reclame zelf te vermelden).
De adverteerder heeft bevestigd dat hij bij het volgende spel de nodige aanpassingen zal aanbrengen.
Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70