Een advertentie toont een verpleegster die op een wit laken ligt met haar benen open. Tussen haar benen bevindt zich een halve watermeloen. Aan haar voeten zit een man die een doktersjas draagt en met zijn linkerhand de watermeloen aanraakt.
Tekst + Logo Bruxelles Vendôme:
Berlin Film Festival 2005 ; Silver Bear, Alfred-Bauer Prize ; International Press Award ; La Saveur de la Pastèque ; Une comédie musicale ; juteuse et fruitée de Tsai Ming-Liang ; Le film le plus délirant de l’année ! ; Les Inrockuptibles ; A savourer sans modération. ; Gus, Chaudement recommandé aux plus de 18 ans !
De adverteerder liet gelden dat de visual die voor deze advertentie gebruikt werd dezelfde is als die van de affiche van de film die gebruikt werd in verschillende landen. Deze affiche werd opgehangen in verschillende bioscopen, afgedrukt op flyers en de advertentie werd geplaatst in verschillende dagbladen. Geen van deze publicaties hebben negatieve reacties tot gevolg gehad. Hij verklaarde dat deze afbeelding een perfecte weerspiegeling is van het poëtische, individualistische en originele universum van Tsai Ming-Liang, internationaal erkende Taiwanese cineast. La Saveur de la Pastèque werd bekroond op het Festival van Berlijn, en zijn vorige films werden voorgesteld op de grootste festivals zoals Cannes en Venetië. Hij benadrukte dat hij met deze advertentie niet wilde choqueren, maar eenvoudigweg de aandacht van het nieuwsgierige en cinefiele publiek wilde trekken opdat ze naar een film zouden gaan kijken die een belangrijke etappe betreft in de carrière van deze cineast.
Vooreerst heeft de Jury vastgesteld dat het gaat om een reclameboodschap die een cinematografisch werk wil promoten. Zij stelde tevens vast dat de afbeelding die voor deze reclame gebruikt werd dezelfde is als die van de affiche van het betreffende werk en dat deze affiche gebruikt werd om het universum van de film zo goed mogelijk voor te stellen.
De Jury is bijgevolg van oordeel dat gezien de context de betreffende reclame niet van aard is de gevoeligheid van de gemiddelde consument te kwetsen en heeft dus gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70