Brussels Energy – 02/10/2020

Beschrijving van de reclame

De Facebookpost vermeldt vooreerst het logo van de adverteerder, “Brussels Energy” en “Sponsored”.
Daaronder de tekst “Installations photovoltaïques offertes aux bruxellois chez Brussels Energy... Profitez-en maintenant sur https://brusselsenergy.be”, een foto van het gemeentehuis van Watermaal-Bosvoorde, vervolgens “Brusselsenergy.be” en “Installations photovoltaïques offertes aux habitants de Watermael-Boitsfort. Profitez-en…”.

Motivering van de klacht(en)

De klaagster verwijst naar een reclame op Facebook, gericht aan Watermaal-Bosvoorde, betreffende een aanbod voor inwoners om zonnepanelen te installeren. Ter illustratie van deze reclame gebruikte de adverteerder een beeld van de gemeente Watermaal-Bosvoorde. Dit suggereert enig verband met de officiële instantie die de gemeente is. Volgens de klaagster is deze reclame misleidend. Facebook-leden zouden kunnen denken dat de reclame afkomstig is van de officiële instantie, wat niet het geval is.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder heeft er allereerst op gewezen dat dit aanbod voor de installatie van zonnepanelen slechts geldig is in een beperkt geografisch gebied, namelijk in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, dankzij het systeem voor de toekenning van groenestroomcertificaten dat is ingevoerd, met name voor particulieren.
Het gebruik van de afbeelding in kwestie had uitsluitend tot doel de gemeente waarin deze commerciële aanbieding/actie geldig zou kunnen zijn, zichtbaar te maken en te identificeren. Daarom heeft hij de vrijheid genomen deze locatie te kiezen, die representatief is voor iedereen of althans representatief voor de inwoners van de gemeente Watermaal-Bosvoorde.
Hij verklaarde dat het in dit verband niet de bedoeling is de consument in verwarring te brengen of zelfs te misleiden over het feit dat het hier gaat om een aanbod dat uitsluitend door het bedrijf Brussels Energy wordt gedaan en niet om een benadering op basis van een openbaar partnerschap (gemeentebestuur of andere). In de door de klaagster verstrekte screenshot van de publicatie wordt de naam van het bedrijf vetgedrukt vermeld: Brussels Energy, alsook een link naar zijn website: https://brusselsenergy.be. Bovendien bevat deze website geen enkele connotatie, gelijkenis of zelfs maar vermelding van een mogelijk partnerschap of interventie van een lokale overheid, in dit geval met de gemeente Watermaal-Bosvoorde.

Jurybeslissing

De Jury heeft kennisgenomen van de Facebookpost in kwestie en van de klacht die hierop betrekking heeft.

Zij heeft vastgesteld dat de post in kwestie het logo, de naam en de website van “Brussels Energy” vermeldt en een foto toont van het gemeentehuis van Watermaal-Bosvoorde met de tekst “Installations photovoltaïques offertes aux habitants de Watermael-Boitsfort”.

Ingevolge het antwoord van de adverteerder heeft zij genoteerd dat de adverteerder deze foto heeft gebruikt om een van de gemeenten waar de betrokken commerciële aanbieding/actie geldig was, te visualiseren en aan te duiden.

De Jury was echter van oordeel dat het gebruik van de betrokken visual, samen met de tekst die specifiek gericht is tot de inwoners van Watermaal-Bosvoorde, verwarring schept en de indruk kan wekken dat de reclame uitgaat van een officiële instantie, namelijk de gemeente Watermaal-Bosvoorde.

In deze context is de Jury derhalve van oordeel dat de reclame de gemiddelde consument kan misleiden op dit punt.

Rekening houdend met wat voorafgaat en op basis van artikels 4 en 5 van de Code van de Internationale Kamer van Koophandel, heeft de Jury de adverteerder gevraagd om de reclame te wijzigen en bij gebreke hieraan deze niet meer te verspreiden.

Gevolg

De adverteerder heeft bevestigd dat de campagnes werden verwijderd.

Adverteerder: BRUSSELS ENERGY
Product/Dienst: Zonnepanelen
Media: Internet
Onderzoekscriteria: Eerlijkheid, Waarachtigheid, Andere
Initiatief: Consument
Datum afsluiting:  02/10/2020