BRUSSELS AIRLINES – 05/06/2012

Beschrijving van de reclame

De affiche beeldt het verbaasde gelaat af van een man met een baard en lang haar. Daarnaast de slogan “Oh My God!”.
Rechts onderaan, de tekst:
“Deze zomer heel Europa aan maximum €199
Heen en terug, incl. taksen”
Links onderaan, de tekst:
“Boek voor 9 mei
Reis van juni t.e.m. september
brusselsairlines.com of je reisagentschap”

Motivering van de klacht(en)

De klager wou op 10 mei 2 tickets in b.light reserveren voor vertrek eind augustus. De prijs bedroeg €274 voor 2 vliegtuigtickets Brussel-Praag H/T en €344 voor de brandstoftoeslag. Hoe is het mogelijk dat een toeslag hoger ligt dan de prijs van de tickets terwijl de adverteerder een brede campagne voert in bushokjes om luidkeels kenbaar te maken dat geen enkel ticket meer dan €199 H/T kost in juli en augustus?

Volgens de klager is er dus een groot verschil tussen de reclameboodschap en de realiteit. Als er uitzonderingen worden toegepast, zouden ze gemakkelijk leesbaar moeten zijn. Dit is echter niet het geval, te meer omdat de consument die wordt geviseerd met affiches in bushokjes zich verplaatst.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder deelde mee dat deze campagne liep tot en met 8 mei 2012. De bewuste reclame vermeldde daarom op ondubbelzinnige wijze dat vóór 9 mei diende geboekt te worden om van deze promotie te genieten. De klacht betreft echter een persoon die op 10 mei heeft willen boeken.

De adverteerder bevestigde tevens dat de aangekondigde maximumprijs van €199 inclusief alle toepasselijke luchthaventaksen en airlinetoeslagen (brandstoftoeslag) was. Hij benadrukte dat, mocht de persoon die de klacht heeft ingediend zijn vlucht geboekt hebben voor 9 mei, zoals duidelijk aangegeven op de promotie, deze dit voor een maximum totaalprijs van €199 had kunnen doen.

Jurybeslissing

De Jury heeft vastgesteld dat de betrokken affiche onder meer de volgende tekst bevat:
rechts onderaan: “Deze zomer heel Europa aan maximum €199 Heen en terug, incl. taksen”
en links onderaan: “Boek voor 9 mei Reis van juni t.e.m. september”.

De Jury heeft tevens vastgesteld dat de klacht betrekking heeft op een op 10 mei ondernomen poging tot reservatie.

Voor zover nodig heeft de Jury er tevens nota van genomen dat de adverteerder bevestigd heeft dat de aangekondigde maximumprijs van €199 inclusief alle toepasselijke luchthaventaksen en airlinetoeslagen (brandstoftoeslag) was en dat de klager, indien hij zijn vlucht geboekt zou hebben voor 9 mei, dit voor een maximum totaalprijs van €199 had kunnen doen.

De Jury heeft de klacht derhalve ongegrond verklaard.

Gevolg

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.

Adverteerder: BRUSSELS AIRLINES
Product/Dienst: vliegtuigtickets
Media: Affiche
Onderzoekscriteria: Eerlijkheid, Waarachtigheid
Initiatief: Consument
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  05/06/2012