Een affiche toont twee vliegtuigen met daaronder de tekst: “heen en terug in Europa, nieuw vanaf €99 all in”.
Onderaan staat de tekst “Flying from Brussels Airport”, het logo van “light economy” gevolgd door de tekst “betrouwbare lage prijzen” en de website “brusselsairlines.com” en de tekst “of uw reisagentschap”.
De adverteerder ontkende ten stelligste dat het tarief van € 99 H/T niet boekbaar zou zijn en wenste daar als volgt op te reageren:
Indien men op de website van Brussels Airlines op de eerste pagina, de titel “Promotions” aanklikt bij “Look For”, komt men op een volgende pagina met aanduiding van de promo tarieven. Om te zoeken waar men deze kan vinden, dient men verder te klikken op de “book now” en zo ziet men meteen op welke data de promotie beschikbaar is. Een aantal promoties zijn gebaseerd op een enkele reis, een aantal andere op een heen en terug-reis. Hun promotie kalender is een tool die precies werd ontwikkeld om de klanten op weg te helpen in hun zoektocht naar de beschikbaarheid van de promoties, op een eenvoudige en transparante wijze. Indien men de oefening doet, ziet men dat het tarief van 99 EUR H/T nog beschikbaar is.
Wat de beschikbaarheid betreft: Indien bijvoorbeeld vorige week woensdag als referentiedag genomen wordt (een dag waarop geen bijzondere promoties van kracht waren), waren er in totaal 85,289 stoelen in S-klasse beschikbaar (laagste klasse) voor reizen tussen 1 september en 31 december 2009, wat betekent dat toen ongeveer 42,000 tickets aan het tarief van 99 EUR H/T (alle taksen & toeslagen inclusief) konden geboekt worden.
Op dagen waarop bijzondere promoties van kracht zijn (meestal zogenaamde “weekend sales” die gelden van vrijdagavond tot zondagavond), wordt het aantal beschikbare stoelen in S-klasse voor de duur van de promotie verhoogd met een factor x2 of zelfs x3 (afhankelijk van de dan geldende bezettingsgraad van vluchten).
Indien men specifiek naar de periode 30 juni – 6 juli 2009 kijkt (dit is de periode waarin voor de eerste maal de betwiste publiciteit verscheen en er tevens een “weekend sale” heeft plaatsgevonden), waren 300 000 stoelen in S-klasse beschikbaar, wat neerkomt op 150 000 H/T tickets die aan het tarief van 99EUR (alle taksen en toeslagen inclusief) konden geboekt worden.
Hoewel in de tweede periode waarin de betwiste publiciteit verscheen (met name 4 augustus tot 11 augustus) geen bijzondere promoties van kracht waren, kan de adverteerder desalniettemin stellen dat ongeveer 40 000 tickets waren aan het tarief van 99EUR H/T (alle taksen en toeslagen inclusief).
De adverteerder deelde eindelijk mee dat de advertentie dus in geen enkel aspect misleidend is.
De Jury heeft vastgesteld dat deze affiche reclame maakt voor heen en terug reizen in Europa vanaf 99€ all in.
Uit het antwoord van de adverteerder heeft de Jury genoteerd dat er op de website van Brussels Airlines een promotie kalender aanwezig is als tool om de beschikbaarheid van de promoties te zoeken en die weergeeft op welke data de promotie beschikbaar is.
De Jury is van oordeel dat de informatie aangeleverd door de adverteerder over het aantal beschikbare stoelen in de laagste klasse nav deze promotiecampagne aantoont dat er verhoudingsgewijs een belangrijk aantal tickets aan het tarief van 99€ geboekt konden worden.
De Jury is derhalve van oordeel dat deze reclame niet van aard is om de consument te misleiden mbt de beschikbaarheid van de aangeboden vluchten.
Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.
Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70