De spot toont een moeder die een bestelling doet op haar smartphone. De vader pakt koffers in voor de kinderen, die vervolgens opgehaald worden door hun grootouders. Een pakketje wordt geleverd en de vrouw opent het met een ondeugende lach. Men ziet vervolgens dat het gaat om slaapmaskers waarmee de man en de vrouw aan het slapen zijn.
Voice-over: “De winkel van bezorgd wanneer het jou uitkomt. Zoals ’s avonds, op zondag of dezelfde dag, met Select van bol.com.”
Tekst op het scherm:
“De winkel van bezorgd wanneer het jou uitkomt”;
logo van Select, met eronder “’s avonds, op zondag of dezelfde dag” en rechts onderaan “voor €9,99 per jaar”;
Logo van de adverteerder, met eronder “de winkel van ons allemaal”.
De klager deelde mee dat met Select, de levering op gewenste dag, eventueel avond- en zondaglevering uitsluitend geldt voor producten die door de adverteerder zelf verkocht worden, niet voor producten die derden via de website verkopen. Volgens hem is deze reclame niet correct daar ze het doet voorkomen alsof de keuze voor tijdstip van levering altijd geldt.
De adverteerder deelde mee dat Select samengevat inhoudt dat abonnees tegen betaling van een vast bedrag van 9,99 euro per jaar een jaar lang geen verzendkosten betalen en zonder bijbetaling gebruik kunnen maken van verschillende bezorgopties, waaronder ‘Vandaag Bezorgd’, ‘Avondbezorging’ en ‘Zondagbezorging’.
Hij betreurt het dat de klager via de reclame de indruk krijgt dat hij misleid wordt. Voor hem is echter niet duidelijk wat precies de misleidende indruk opwekt bij de klager. Hij is in ieder geval van mening dat de reclame niet misleidend is. In de reclame wordt volgens hem nergens aangegeven en ook niet de indruk gewekt dat de levering via Select van toepassing zou zijn op alle producten die te koop worden aangeboden op zijn website. In de reclame wordt slechts geadverteerd voor de voordelen van het Select-abonnement, namelijk dat er geleverd kan worden wanneer het de klant uitkomt, zoals ’s avonds, op zondag of op dezelfde dag. Als een klant overweegt een Select-abonnement af te sluiten, dient hij dit te doen via de website waar het mogelijk is om alle nodige informatie over het Select-abonnement eenvoudig terug te vinden. Uit de informatie op de website volgt volgens hem duidelijk dat de verschillende bezorgopties binnen het Select-abonnement alleen van toepassing zijn op Select-artikelen.
De Jury heeft kennisgenomen van de tv-spot in kwestie en van de klacht die daarop betrekking heeft, volgens dewelke de reclame misleidend zou zijn omdat de suggestie zou worden gewekt dat de keuze voor het tijdstip van levering altijd en voor alle producten zou gelden.
De Jury heeft vastgesteld dat de spot een enscenering toont waarbij een vrouw gebruikt maakt van de optie ‘Vandaag Bezorgd’ binnen het Select-abonnement, met aan het einde de voice-over “De winkel van bezorgd wanneer het jou uitkomt. Zoals ’s avonds, op zondag of dezelfde dag, met Select van bol.com.” en een analoge tekst op het scherm die tevens de prijs van het abonnement vermeldt.
Zij is van mening dat deze spot zich er aldus toe beperkt om het door de adverteerder aangeboden Select-abonnement voor te stellen aan de hand van één van de kenmerken ervan, zonder daarmee echter meteen ook de indruk te wekken dat de beschikbaarheid van de aangehaalde extra bezorgopties noodzakelijkerwijs zonder enige beperking voor alle op de website van de adverteerder aangeboden producten zou gelden.
De Jury is derhalve van oordeel dat de reclame in kwestie niet van aard is om de gemiddelde consument te misleiden op dit punt en heeft de klacht ongegrond verklaard.
Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70