De spot toont twee voertuigen van het merk en personenlangs het parcours. Men ziet achtereenvolgens de volgende teksten gedrukt op de kledij van bepaalde personen: “There is no planet B”, “Tomorrow is too late”, “Shape your future” en “Make earth cool again”.
De twee voertuigen stoppen aan een zebrapad en de volgende tekst verschijnt: “It’s not about the power of words”. De vrouw en de man aan het stuur glimlachen naar elkaar. Vervolgens ziet men de beide voertuigen naast elkaar over een brug rijden met de tekst: “It’s about the power of action”. Op het scherm verschijnt onder meer: “The iX & the i4 - 100% electric.”.
De klaagster deelde mee dat de reclame "The power of action" de modellen in kwestie toont met in parallel de volgende boodschappen: "there is no planet B" - "tomorrow is too late" - "shape your future" en "make the earth cool again". Dit suggereert volgens haar sterk dat deze auto's goed zijn voor de planeet en goed voor de natuur. Volgens haar misleidt "It's about the power of action" mensen opnieuw om te denken dat de adverteerder iets voor het milieu doet door deze auto's te produceren. Ze voegt eraan toe dat de inhoud van de advertentie mensen doet geloven dat deze auto's een positieve invloed hebben op het milieu door de retoriek van groene activisten over te nemen.
De adverteerder deelde mee veel belang te hechten aan duurzaamheid op een holistische manier, vanaf de tekentafel tot aan de recycling van voertuigen. Hij steunt het klimaatakkoord van Parijs, dat tot doel heeft zijn sector CO2-neutraal te maken tegen 2050. Tegen 2030 boekt het bedrijf al enorme vooruitgang: -40% CO2-uitstoot tijdens de levenscyclus van een auto, en maar liefst -80% tijdens de productiefase.
Vandaag is 1/3 van zijn gamma al geëlektrificeerd en tegen 2023 zullen er 25 elektrische modellen zijn, waarvan 13 volledig elektrisch. De volledig elektrische BMW iX en BMW i4 zijn de meest recente voorbeelden. Deze 100% elektrische modellen staan centraal in de tv-campagne, een internationale campagne ontwikkeld door het moederbedrijf van BMW.
De adverteerder wijst er bijvoorbeeld op dat de elektriciteit die wordt gebruikt om de BMW iX en BMW i4 te produceren, wordt opgewekt door waterkrachtcentrales in Beieren (Duitsland). Ook somt de adverteerder de specifieke bijdragen van elk model aan het tegengaan van de opwarming van de aarde en het bevorderen van duurzaamheid op.
Voor de BMW iX betekent dit een productie met volledig groene energie, gecontroleerde uitwinning van grondstoffen en een hoog aandeel van natuurlijke en gerecyclede materialen. Al deze maatregelen hebben een zeer positief effect: ze verminderen de CO2-uitstoot van de BMW iX met 17% ten opzichte van hetzelfde model dat zonder deze initiatieven is geproduceerd. Voor de BMW i4 benadrukt de adverteerder de productie van auto's en batterijcellen met 100% groene energie en de gecontroleerde uitwinning van grondstoffen.
De adverteerder is van mening dat, op basis van bovenstaande feiten, beide modellen bijdragen aan een beter milieu. Daarom meent de adverteerder dat het concept van de tv-campagne met de verschillende slogans en de hoofdboodschap "It's not about the power of words, it's about the power of action" gerechtvaardigd is in relatie tot de BMW i4 en BMW iX.
De Jury heeft kennisgenomen van de tv-reclame in kwestie en meer specifiek van de verschillende zinnen ("There is no planet B", "Tomorrow is too late", "Shape your future" en "Make earth cool again") gedrukt op de kleding van de mensen langs het parcours van de twee elektrische voertuigen van het merk die in de reclame voorkomen, evenals de hoofdboodschap: “It’s not about the power of words. It’s about the power of action”.
Volgens de Jury roepen deze boodschappen een algemene context op van mobilisatie voor het milieu en de wens om de koolstofuitstoot te verbeteren, en zijn ze niet direct gekoppeld aan de voertuigen in kwestie. Hij is van mening dat het meer gaat om een levensstijl en een gemoedstoestand die wordt bevorderd door de mensen die de boodschappen in kwestie op hun kleding dragen.
Zij is ook van mening dat de adverteerder met de desbetreffende reclame niet beweert dat de voertuigen in kwestie geen - of slechts een positief - effect op het milieu hebben, maar eerder zijn wereld en zijn bijdrage aan de vermindering van de CO2-uitstoot en aan een milieuvriendelijkere toekomst voorstelt.
Gelet op wat voorafgaat, is de Jury van oordeel dat de door de klaagster aangehaalde teksten van de tv-reclame geen al te absolute beweringen over de gepromote voertuigen inhouden
Zij is derhalve van oordeel dat de reclame in kwestie, en de algemene indruk die zij wekt, niet van aard is om de gemiddelde consument te misleiden op dit punt.
Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op dit punt.
Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70