BELGACOM – 26/01/2005

Beschrijving van de reclame

Een banner toont een man in legeruniform achter een muur die met een machinegeweer vuurt. Plots valt hij op de grond en vormt er zich (digitaal) een plas bloed. Tekst: “Exclusief voor Belgacom ADSL abonnees. Word 2 maanden gratis VIP lid van de nieuwe gaming site van Skynet. ARENA 51, de nieuwe gaming site van Skynet. Vraag uw toegangscode voor 31/12. Belgacom”.

Motivering van de klacht(en)

-De expliciete afbeelding en het indringende karakter van de reclame is choquerend, temeer daar zij verschijnt op een pagina waar een film over de genocide in Rwanda aangekondigd wordt.
-Deze reclame is wansmakelijk en ongepast, temeer daar deze door kinderen kan gezien worden.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder liet gelden dat deze banner integraal deel uitmaakt van de reclame voor de nieuwe spelwebsite Arena 51 en dat deze verspreid wordt via verschillende andere websites die een zekere vrijheid hebben om te bepalen op welke plaats en welk moment deze op hun website verschijnt. Hij stelde dat het waarschijnlijk om puur toeval gaat dat deze banner verschenen is op dezelfde pagina als de beschrijvende fiche van de film ‘hotel Rwanda'. Hij verklaarde tevens te kunnen begrijpen dat sommige mensen deze reclame wat gewelddadig en choquerend beschouwen en hij heeft dan ook besloten om deze campagne onmiddellijk stop te zetten. Hij stelde tevens dat hij er in de toekomst over zou waken dat geen van zijn bezoekers ongevraagd geconfronteerd zal worden met zulke beelden.

Jurybeslissing

De Jury begrijpt de afkeurende reacties in de zin dat bezoekers van bepaalde websites onvrijwillig geconfronteerd worden met deze banner die beelden toont die betrekking hebben op één van de spelen beschikbaar op de nieuwe spelwebsite en zij heeft dan ook aan de adverteerder verzocht om hier aandacht aan te schenken. Evenwel rekening houdend met het feit dat het product in kwestie (spel) wettelijk toegankelijk is voor het grote publiek en bij gebreke aan inbreuken op wettelijke en zelfdisciplinaire bepalingen, heeft zij gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren. Daar de taak van de Jury zich beperkt tot het onderzoek van de inhoud van de reclame, behoort het niet tot haar bevoegdheid om zich uit te spreken aangaande producten/diensten die conform de wetgeving worden aangeboden.

Adverteerder: BELGACOM
Product/Dienst: ADSL
Media: Internet
Onderzoekscriteria: Sociale verantwoordelijkheid
Initiatief: Consument
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  26/01/2005