De advertentie met bovenaan de logo’s van MTV Noise en Proximus toont een tekening van een vrouw en een radio.
Tekst: Nieuw tarief. Word Generation MTV. Gratis sms’en 24/24.
Onderaan in een kader: “Je sms’t en belt graag met je vrienden, maar wil controle houden over je budget? Dan is Generation MTV perfect voor jou. Met dit nieuwe tarief sms je niet alleen op elk ogenblik gratis, je krijt ook nog eens 60 belminuten naar alle Belgische netwerken voor slechts € 10 per maand (in plaats van € 20)*. Bovendien geniet je van andere voordelen zoals 15 sessies op het Vodafone live!-portaal en exclusieve toegang tot de MTV-kanalen Snax & Trax via je 3G-gsm. Daarnaast krijg je kortingen voor film- en concerttickets via Proximus Movie Mondays en Proximus Go for Music en tal van voordelen via MTV Noise. Alle info en voorwaarden in je verkooppunt en op www.proximus.be/generation.
De asterisk verwijst naar de tekst onderaan, in kleine letters: “* Geldig gedurende de eerste twaalf maanden voor een contract van 18 maanden, daarna € 20/maand. Aanbieding geldig t.e.m. 29/02/08 voor elke nieuwe inschrijving van 18 maanden op Generation MTV, in ruil voor de bon beschikbaar in je Proximus-verkooppunt. Prijs incl. btw. De gratis sms’en zijn niet overdraagbaar en zijn beperkt tot een normaal gebruik tussen personen volgens onze algemene voorwaarden, met een limiet van 1 000 sms’en oer maand. Enkel geldig in België voor nationale sms’en, uitgezonderd speciale nummers. Deze 60 minuten zijn op elk moment geldig in belgië naar alle Belgische netwerken.
De adverteerder deelde mee dat deze reclamecampagne een nieuwe tariefformule voorstelt onder de benaming "Generation MTV". Deze campagne gebeurt via verschillende reclamemedia, waaronder radiospots, brochures, dagbladen en zijn eigen website.
Om een reclame als misleidend te beschouwen, moet volgens de adverteerder het oogpunt worden genomen van de gemiddeld geïnformeerde, omzichtige en oplettende consument van de betrokken soort producten of diensten. De rechtspraak aanvaardt dat wie een klant van een mobiele telecomoperator is of wil worden, een forfait betaalt om gratis voordelen te genieten.
Deze nieuwe tariefformule bestaat uit een forfait van 10 euro. Voor dit forfait zal de consument toegang tot het netwerk van Belgacom Mobile (voor de 60 minuten die inbegrepen zijn in de formule) en Mobile TV hebben. De klant zal met deze tariefformule 1000 gratis SMS'en krijgen. Het bedrag van 10€ wordt niet gebruikt voor deze SMS'en . Ze zijn dus wel degelijk gratis.
De adverteerder stelde dat al zijn reclamecampagnes duidelijk de beperking van 1000 SMS'en vermelden en hij deze dus niet als misleidend kan beschouwen. Bovendien vermelden deze reclamecampagnes dat de SMS'en 24u/24 gebruikt kunnen worden. Hierdoor wil hij zijn klanten op de hoogte brengen dat zij de SMS'en op om het even welk moment van de dag kunnen gebruiken (er zijn geen piek- of daluren). Belgacom Mobile vermeldt niet dat de SMS'en onbeperkt zijn.
De Jury is van oordeel dat het duidelijk is dat de consument voor een forfait van 10 euro toegang zal hebben tot het netwerk van Belgacom Mobile en daarbij 60 belminuten krijgt naar alle Belgische netwerken, alsook op elk moment gratis kan sms’en. De voorwaarden (waaronder een limiet van 1000 sms’en per maand) worden expliciet onderaan in de advertentie vermeld.
De Jury is derhalve van oordeel dat deze reclame niet van aard is om de consument te misleiden dienaangaande en evenmin van aard is om de consument ertoe te brengen een transactie te nemen die hij anders niet had genomen.
Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.
Aangezien geen hoger beroep werd aangetekend, werd dit dossier afgesloten.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70