BELGACOM – 15/04/1999

Beschrijving van de reclame

Met als titel “Proximus-gebruikers vind je in de verste uithoeken van het land. We willen ze dan ook graag laten bellen tot in de verste uithoeken van het land”, beweert de advertentie dat Proximus 98 % van de bevolking dekt en dat de kans nu echt heel klein is om je GSM ergens niet te kunnen gebruiken en dat het zijn netwerk blijft uitbreiden tot in de verste uithoeken van het land.

Motivering van de klacht(en)

Hoewel de waarheid wordt verteld, wordt de advertentie beschouwd als bedrieglijk wat betreft de veronderstelde dienstverlening aangezien de dekking van 98 % van de bevolking geen betrekking heeft op de geografische dekking, die het bepalend criterium uitmaakt voor mobiele telefonie.

Jurybeslissing

Rekening houdend met het geheel van redactionele elementen (die getuigen van de wil om het netwerk te verbeteren) en grafische elementen (geen geografische kaart) van de advertentie, die geen uitdrukkelijke geografische referentie bevat, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.

Adverteerder: BELGACOM
Product/Dienst: Proximus
Media: Dagblad
Onderzoekscriteria: Eerlijkheid, Waarachtigheid
Initiatief: Consument
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  15/04/1999