BELGACOM – 05/10/2010

Beschrijving van de reclame

De radiospot laat een gesprek tussen kinderen horen :

- « Moi, mon mari, il sera astronaute, et il découvrira une planète qu’il appellera comme moi. »
- « Et moi, avec mon mari, on aura plein de chevaux, et on fera de longues balades romantiques dans les bois. »
- « Et bien, moi, mon mari il aura internet illimité. »
- « Moi aussi, je veux ça ! »
Voice over: « Belgacom booste encore plus l’internet, avec l’internet illimité. Prenez maintenant l’internet illimité et surfez pour seulement vingt euro par mois pendant cinq mois. Plus d’info dans votre Belgacom center. »

Motivering van de klacht(en)

De kleine meisjes hebben geen projecten voor zichzelf . Hun hele toekomst wordt opgebouwd rond hun toekomstige man. Welk beeld geeft deze reclame weer voor kleine meisjes van vandaag ? Hun enige perspectief is om te trouwen en daarna afhankelijk te zijn van wat hun man zal doen/hebben. De klager denkt dat we andere ambities hebben voor onze jonge dochters dan dit.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder deelde mee dat deze reclame gebaseerd is op een creatief idee dat met een dosis humor een realiteit weergeeft die door onze kinderen beleefd wordt: hun liefdesverwachtingen in de toekomst. De adverteerder wil in de toekomst van kleine meisjes in geen geval beperken tot de toekomst van hun echtgenoot of een negatief beeld geven.
De adverteerder toont door middel van zijn diverse actuele reclamecampagnes hoe belangrijk de rol van kinderen is in het dagelijkse leven ten opzichte van technologie want ze zijn dikwijls meer geïnformeerd dan wij over de multimedia evoluties. Deze reclame schendt geen enkel wet of reglementering.

Jurybeslissing

De Jury heeft vastgesteld dat de spot een gesprek laat horen tussen kinderen en dit op een duidelijke humoristische toon.

De Jury is van oordeel dat deze spot duidelijk figuurlijk overkomt en niet van aard is om stereotypes te bestendigen.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.

De Jury gaat ervan uit dat de adverteerder bewust is van de maatschappelijke gevoeligheid betreffende de man-vrouw diversiteit en dat hij hiermee rekening in de realisatie van zijn campagnes.

Gevolg

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.

Adverteerder: BELGACOM
Product/Dienst: Internet Illimité
Media: Radio
Initiatief: Consument
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  05/10/2010