De klaagster verwees naar de volgende vermeldingen op de website van de adverteerder (met haar benadrukking):
1. “Volledig elektrisch naar je werk en weer terug
De afstand van Antwerpen naar Brussel is 54 km. Deze afstand kan afhankelijk van de omstandigheden voor het grootste deel elektrisch worden afgelegd. Laad de PHEV op je werk op en rij 's avonds weer volledig elektrisch naar huis.
Weekendje weg
Dagje Hasselt? Of toch liever uitwaaien in Oostende? Waar vanuit je ook vertrekt in België, een groot deel van je trip kan 100% elektrisch worden afgelegd.”
2. “EV Drive Mode (Alleen de elektromotoren)
In de stad of tijdens korte ritten
De motoren drijven het voertuig aan met stroom uit de batterij, waardoor er geen brandstof verbruikt en CO2 uitgestoten wordt.”
3. “Je kunt ervoor kiezen om volledig elektrisch te rijden met de Outlander PHEV, door de EV Priority-schakelaar te bedienen.”
De klaagster verwees naar een document van de vereniging Transport & Environment over plug-in hybride voertuigen en naar de alledaagse ervaring van gebruikers van deze voertuigen, en verklaarde daarbij dat in werkelijkheid tijdens het gebruik in de zogenaamde "100% elektrische" modus (er is vaak zelfs een knop met de aanduiding EV, elektrisch voertuig), de verbrandingsmotor vaak wordt ingeschakeld als een beetje meer gas wordt gevraagd of als de verwarming of airconditioning wordt ingeschakeld.
Bovendien stoten deze motoren bij het starten en gedurende de periode dat het emissiebestrijdingssysteem koud is en enkele minuten niet werkt, veel vervuiling uit. Dit maakt, volgens haar, de illusie van schoonheid die deze misleidende definities bij het publiek wekken nog gevaarlijker, omdat zij de indruk krijgen dat het voertuig, althans wanneer zij het opladen, even schoon zou zijn als een echt elektrisch voertuig. In haar geval moest zij een elektronisch kastje kopen dat het controlesysteem misleidt en de verbrandingsmotor niet laat aanslaan om een echt schoon voertuig te hebben zoals zij verwachtte.
Zij deelde mee dat het dus misleidende reclame is om uitdrukkingen zoals “100% elektrisch”, “geen brandstofverbruik”, “geen CO2 uitstoot” en aanverwante te gebruiken als de “elektrische” modus niet garandeert dat de verbrandingsmotor nooit in werking treedt en geen vervuiling uitstoot of brandstof verbruikt zolang er nog energie in de batterij zit (zoals de teksten ook de overheden doen geloven die deze voertuigen behandelen als “zero emission” voertuigen).
De adverteerder deelde vooreerst mee dat in acht dient te worden genomen dat een Outlander PHEV een Plug-In Hybride wagen betreft en geen volledig elektrische wagen. De klaagster kan bijgevolg beide soorten wagens niet met elkaar vergelijken.
Vervolgens verwees hij naar verschillende webpagina’s om te tonen dat hij voldoende nuance aanbrengt op zijn website en de onderscheiden tabbladen waar herhaaldelijk expliciet wordt opgenomen dat de Outlander PHEV een Plug-In Hybride wagen betreft en geenszins een wagen dewelke te allen tijden volledig elektrisch zou rijden.
De technologie doet in de praktijk wat beloofd wordt maar er dient in acht te worden genomen dat geen enkele technologie 100% kan anticiperen op / geen uiteenzetting kan worden gegeven inzake het individueel gebruik door de eindklant en dit een belangrijke invloed heeft op de hybride technologie. Een factor dewelke hij niet in de hand heeft, is het rijgedrag en gebruik van de wagen, laadfrequentie door de eindklant/klager. Deze beïnvloedt – zoals bij elke andere wagen – het brandstofverbruik, rijbereik in EV-modus en CO2-uitstoot.
Hij haalde ook aan dat het pas na vijf maal doorklikken is dat men aanbelandt bij de eerste vermelding waar de klaagster naar verwijst.
De adverteerder deelde vervolgens nadere informatie mee over de technologie in kwestie en haar verschillende aspecten en reageerde als volgt op de verschillende vermeldingen die de klaagster aanhaalde.
1. Het rijbereik in elektrische modus (EV) is wel degelijk 45 km. Dit wordt tevens bevestigd in de publicatie “Transport & Environment Plug-in hybrid RDE testing” waarnaar de klaagster verwijst. Wil men bijgevolg een traject van 54 km afleggen, weet men dat dit grotendeels elektrisch kan, maar tevens de bijstand van de brandstofmotor vereist. Dit is ook hetgeen in de reclame wordt gesteld (“Deze afstand kan (…) voor het grootste deel elektrisch worden afgelegd.”, “(…), een groot deel van je trip kan 100% elektrisch worden afgelegd.”).
2. Deze webpagina geeft uitdrukkelijk weer hoe en wanneer welke motoren in werking treden. Hierdoor wordt een duidelijk beeld gegeven hoe de hybride technologie werkt en in welke omstandigheden de elektrische motor, dan wel de brandstofmotor of een combinatie van beide aan de orde is. Deze pagina stelt bijgevolg uitdrukkelijk dat tijdens korte ritten of in de stad alleen met de elektromotoren kan worden gereden. Hiermee wordt voldoende nuance aangebracht. Lezing van de onderscheiden topics laat niets aan de verbeelding over en maakt duidelijk dat afhankelijk van de omstandigheden, tussenkomst van de brandstofmotor vereist is. Dit is met name ook het specifieke aan de hybride technologie.
3. De mogelijkheid om tijdens het rijden over te schakelen naar volledig elektrisch rijden, bestaat wel degelijk en maakt dat men wel degelijk in EV modus kan rijden. Het spreekt voor zich dat dit slechts mogelijk is voor zover de batterij voldoende geladen is. Maar verder zijn er geen onredelijke beperkingen. Bv. een combinatie van een gevraagde binnentemperatuur van 20°C én ingeschakelde zetelverwarming vormt geen probleem. Als daarentegen 26°C zou gevraagd worden, is het mogelijk dat de energievraag te groot geworden is en dat de benzinemotor gestart wordt, maar in dat laatste geval kan toch wel worden gesproken over “onredelijk” gebruik.
De adverteerder meende derhalve dat hij mag en kan stellen dat de Outlander PHEV 100% elektrisch kan rijden, temeer daar hij terzake duidelijk aangeeft in welke omstandigheden dit kan en voldoende informatie, verduidelijking en nuance aanbrengt inzake het rijbereik en werking van de onderscheiden motoren. Meer nog, hij zet duidelijk de verschillende rijsituaties uiteen waarin elektrisch, dan wel gecombineerd met de brandstofmotor wordt gereden.
De Jury heeft kennisgenomen van de klacht volgens dewelke verschillende vermeldingen op de website van de betrokken adverteerder misleidend zouden zijn.
Zij heeft eveneens kennisgenomen van het antwoord van de adverteerder volgens dewelke de verschillende pagina’s van zijn website duidelijk aangeven dat het betrokken voertuig een plug-in hybride is, met de nodige nuances ten opzichte van een volledig elektrisch voertuig, en die heeft aangegeven dat de hieronder door de klaagster in het vet benadrukte vermeldingen slechts verschijnen na meerdere keren te hebben doorgeklikt. Ingevolge dit antwoord heeft de Jury er tevens nota van genomen dat de hybride technologie net zoals andere technologieën niet volledig kan anticiperen op het specifieke gedrag van elke bestuurder, dat een reële invloed heeft op het gebruik van de respectievelijke motoren.
De Jury heeft vervolgens de vermeldingen in kwestie onderzocht.
1. “Volledig elektrisch naar je werk en weer terug
De afstand van Antwerpen naar Brussel is 54 km. Deze afstand kan afhankelijk van de omstandigheden voor het grootste deel elektrisch worden afgelegd. Laad de PHEV op je werk op en rij 's avonds weer volledig elektrisch naar huis.
Weekendje weg
Dagje Hasselt? Of toch liever uitwaaien in Oostende? Waar vanuit je ook vertrekt in België, een groot deel van je trip kan 100% elektrisch worden afgelegd.”
De Jury is van mening dat deze vermeldingen zich beperken tot het aanhalen van het rijbereik van de betrokken plug-in hybride wagen in de volledig elektrische modus en het feit dat er 100% elektrisch kan worden gereden.
In dit verband heeft zij er nota van genomen dat de adverteerder verwijst naar de door de klaagster aangehaalde publicatie “Transport & Environment Plug-in hybrid RDE testing”, die het rijbereik dat wordt aangehaald op de website van de adverteerder bevestigt.
De Jury is bovendien van mening dat de vermeldingen hierboven voldoende nuances bevatten (“Deze afstand kan afhankelijk van de omstandigheden voor het grootste deel elektrisch worden afgelegd”, “een groot deel van je trip kan 100% elektrisch worden afgelegd”) om niet als te absoluut te worden beschouwd.
2. “EV Drive Mode (Alleen de elektromotoren)
In de stad of tijdens korte ritten
De motoren drijven het voertuig aan met stroom uit de batterij, waardoor er geen brandstof verbruikt en CO2 uitgestoten wordt.”
De Jury is van mening dat deze vermeldingen zich beperken tot het aanhalen van de mogelijkheid om de betrokken plug-in hybride wagen in zeer specifieke omstandigheden in de volledig elektrische modus te laten rijden en het feit dat er in dat geval geen lokale emissies zijn, hetgeen juist is.
Zij is eveneens van mening dat de vermeldingen duidelijk gesitueerd zijn in een tekst die alleen betrekking heeft op het gebruik van de elektromotor, naast andere teksten die betrekking hebben op het gebruik van het voertuig in hybride modus, zodat het voor de gemiddelde consument duidelijk is onder welke omstandigheden de tussenkomst van de benzinemotor al dan niet noodzakelijk is.
3. “Je kunt ervoor kiezen om volledig elektrisch te rijden met de Outlander PHEV, door de EV Priority-schakelaar te bedienen.”
Ingevolge het antwoord van de adverteerder heeft de Jury er terdege nota van genomen dat men tijdens het rijden kan kiezen om volledig elektrisch te rijden en dat er, als de batterijen van de betrokken plug-in hybride wagen voldoende opgeladen zijn, geen beperkingen zijn binnen het raam van een redelijk gebruik.
De Jury is derhalve van oordeel dat de verschillende betrokken vermeldingen die zij heeft onderzocht niet van aard zijn om de gemiddelde consument te misleiden wat betreft de aandachtspunten in de klacht.
Zij is bovendien van oordeel dat deze evenmin van aard zijn om een illusie van schoonheid te creëren in hoofde van de gemiddelde consument.
Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op deze punten.
Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70