Een e-mail met als onderwerp “Uw waardepakket staat verzendklaar. Direct openen a.u.b.!” vermeldt onder meer het volgende:
“Gratis cadeau uit onze voorraad ‘tuintoppers’!”
“1 van deze cadeaus is GRATIS voor u!”
“Wist u dat we bij Bakker regelmatig klanten verrassen met een leuk en waardevol tuincadeau? Vandaag bent u een van de gelukkigen! U krijgt gegarandeerd een gratis cadeau bij uw bestelling!
In ons magazijn staan vele prachtige tuincadeaus zoals barbeques, tuinheaters, grasmaaiers, hogedrukreinigers, design tuinlampen en camera's.”
“P.S. Het cadeau ligt al voor u klaar. U hoeft alleen maar even te bevestigen en een keuze te maken uit ons prachtige assortiment!”
De e-mail bevat afbeeldingen van de vermelde tuincadeaus.
De adverteerder deelde mee dat de e-mail promotie bedoeld is om zijn tuinproducten onder de aandacht van de klanten te brengen maar niet om hen te misleiden. Indien de bijgevoegde algemene voorwaarden worden aangeklikt staat te lezen dat voor alle klanten een tuinlamp klaar ligt en dat na sluitingsdatum alle overige artikelen verloot worden onder alle inzenders. De klager heeft deze algemene voorwaarden ook bij de e-mail ontvangen en het zou dus al bij ontvangst van de mailing duidelijk moeten zijn hoe de promotie werkt.
In Nederland is het geschenk gekoppeld aan een bestelling. In België kunnen klanten het geschenk ook opvragen tegen inzending van een cheque van 4.95 voor verzendkosten. Deze verzendkosten zijn gelijk aan de verzendkosten die klanten betalen die de aanvraag voor de lamp combineren met de bestelling voor hun tuinartikelen. De verloting van de extra geschenken gebeurt onder alle inzenders (bestellers en niet bestellers) aan deze promotie. Voor ieder land is er een barbeque, een tuinheater, een grasmaaier, een hoge drukreiniger en een camera gereserveerd. Het aantal lampen is niet gelimiteerd. In België hebben 138 mensen gereageerd op deze promotie en dat betekent dat men een kans van ongeveer 4 op 100 heeft om naast de lamp ook nog eens een 2e geschenk te bekomen.
De adverteerder deelde mee dat de e-mail in Nederland en België verzonden is aan goede klanten. Het is het doel om bij de ontwikkeling van promoties ervoor te zorgen dat ze zowel voldoen aan de Europese wetgeving als aan de nationale richtlijnen m.b.t. promoties.
De adverteerder betreurt dat de promotie voor een klant niet helemaal helder was. Zijn bedoeling was om de promotie de week nadien naar de overige klanten te sturen maar hij heeft besloten om dat niet meer te doen. De adverteerder geeft aan te zullen uitzoeken of hij de promotie nog dient aan te passen om hem nog duidelijker te maken.
De Jury heeft kennis genomen van de e-mail met als onderwerp “Uw waardepakket staat verzendklaar. Direct openen a.u.b.!”. De Jury heeft vastgesteld dat men na doorklik terechtkomt op een internetpagina met onderaan in kleine lettertjes een link naar de deelname- en toekenningsvoorwaarden van de promotie.
De Jury is van oordeel dat deze reclame misleidend is om volgende redenen:
- In de e-mail zelf wordt er niet verwezen naar de deelname- en toekenningsvoorwaarden van de promotie. Er wordt slechts verwezen naar deze voorwaarden onderaan op een andere pagina (na doorklik) en in kleine lettertjes.
- Mede hierdoor is het voor de consument niet duidelijk dat, wat betreft de diverse afgebeelde tuincadeaus, hij er één in elk geval krijgt, maar voor de overige cadeaus slechts een kleine kans heeft om deze te winnen.
Dit is strijdig met artikels 88 en 90 van de wet van 6 april 2010 betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming en met artikels 3 en 5 van de code van de Internationale Kamer van Koophandel.
De Jury wenst echter tevens haar waardering uit te drukken voor de eigen beslissing van de adverteerder om de reclame voorlopig niet meer te verzenden.
Tenslotte wijst de Jury de adverteerder op het feit dat het organiseren van tombola’s in België aan specifieke regelgeving onderworpen is.
Gelet op wat voorafgaat en op basis van de hoger vermelde bepalingen, heeft de Jury de adverteerder verzocht om deze reclame te wijzigen, zodat duidelijk wordt gemaakt dat de consument in elk geval één cadeau ontvangt en daarnaast bij deelname kans maakt om een tweede cadeau te winnen, onder duidelijke vermelding van (een link naar) de deelname- en toekenningsvoorwaarden van de promotie in de e-mail.
De adverteerder bevestigde dat hij de beslissing zal naleven.
Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70