BAKKER HILLEGOM B.V. – 07/11/2012

Beschrijving van de reclame

De e-mail met als titel “U bent geselecteerd voor een GRATIS elektronica geschenk!” vermeldt onder meer het volgende:
“Regelmatig hebben wij acties waarbij wij vele topgeschenken weggeven. Helaas worden deze niet altijd opgevraagd. Daarom staan in ons magazijn honderden dozen met onder andere tablets, led–tv’s, home cinema sets en vele andere fantastische geschenken. Eén hiervan is helemaal GRATIS voor u! (…)
U hoeft alleen nog maar te bevestigen dat uw geschenk GRATIS bij uw bestelling naar u toe verzonden mag worden. Dat is alles!
Dus controleer nu snel uw code, want op is echt op!”

Motivering van de klacht(en)

Volgens de klager wordt er opnieuw gedaan alsof er grote geschenken te winnen zijn – onder andere een digitale camera, universele afstandsbediening, home cinema, combimagnetron, ... – allerlei dure en waardevolle prijzen die niet in verhouding staan tot de waarde van de bestelling.
Er staan geen disclaimers of kleine lettertjes. Het zal waarschijnlijk opnieuw gaan om een waardevolle prijs die gaat naar de hoogste bestelwaarde (zoals vorige campagnes) zonder dit te vermelden.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder deelde mee dat deze eenmalig verzonden e-mail bedoeld is om extra bezoekers naar zijn website te trekken. Hierbij worden inderdaad A-merken genoemd op een speciale landingspagina die alleen getoond wordt vanuit deze e-mail. De merkproducten die op deze pagina worden genoemd worden ook daadwerkelijk cadeau gedaan. De wijze waarop deze verdeeld worden, wordt in de voorwaarden van deze actie genoemd op zijn website.

Iedere besteller ziet, na het toevoegen van een item aan het winkelmandje, ook daadwerkelijk een doos met het betreffende merk in het mandje verschijnen. Zoals in de promotieregels wordt gemeld zal dit voor iedereen die nu nog bestelt het Grundig cadeau (de universele afstandsbediening) zijn. Uiteraard heeft de ontvanger van de e-mail ook de mogelijkheid om €4,95 over te maken om dit cadeau te ontvangen, zoals onder de e-mail wordt vermeld. Iedereen die een aankoop doet of het bedrag van €4,95 overmaakt zal dus een geschenk ontvangen.

De adverteerder voegde hieraan nog toe dat hij als directe verbetering voor deze actie de toevoeging ziet van een link vanuit de e-mail naar de voorwaarden op de website.

Jurybeslissing

De Jury heeft kennis genomen van de e-mail met als onderwerp “U bent geselecteerd voor een GRATIS elektronica geschenk!”. De Jury heeft vastgesteld dat men na doorklikken uiteindelijk terechtkomt op een internetpagina met onderaan in kleine lettertjes een link naar promotieregels.

De Jury is van oordeel dat deze reclame misleidend is om volgende redenen:

- De Jury heeft vastgesteld dat op het ogenblik van de ontvangst van de klacht op de pagina met promotieregels slechts de voorwaarden van een andere actie dan deze aangekondigd in de betrokken e-mail vermeld stonden. Het is pas ingevolge het antwoord van de adverteerder dat de Jury kennis heeft kunnen nemen van de correcte specifieke voorwaarden van deze actie.

- De Jury heeft vastgesteld dat – in tegenstelling tot haar eerdere uitspraken met betrekking tot e-mailcampagnes van de adverteerder – in de e-mail zelf slechts verwezen wordt naar de algemene verkoopvoorwaarden maar niet naar de specifieke voorwaarden van deze actie. Er wordt slechts verwezen naar deze – bovendien niet correcte – voorwaarden onderaan op een internetpagina (na doorklik) en in kleine lettertjes.

- De Jury heeft vastgesteld dat in de e-mail sprake is van “honderden dozen met onder andere tablets, led–tv’s, home cinema sets en vele andere fantastische geschenken”, daar waar op de website van de adverteerder en uit de ingevolge het antwoord van de adverteerder aan de Jury ter kennis gebrachte specifieke voorwaarden van deze actie blijkt dat de eerste drie bestellers respectievelijk een digitale camera, een home cinema set en een combimagnetron ontvangen, en alle overigen een universele afstandsbediening.

Om misleiding te voorkomen en rekening houdend met artikels 88 en 90 van de wet van 6 april 2010 betreffende de marktpraktijken en met artikels 3 en 5 van de code van de Internationale Kamer van Koophandel, heeft de Jury de adverteerder dan ook verzocht
- om in de e-mail zelf of via een link in de e-mail niet alleen de relevante algemene verkoopvoorwaarden maar ook de – correcte – specifieke voorwaarden van de concrete betrokken actie te vermelden en
- om in de e-mail zelf slechts deze geschenken te vermelden die daadwerkelijk deel uit maken van de actie in kwestie.

Rekening houdend met haar eerdere uitspraken en overeenkomstig artikel 9 van het Juryreglement, heeft de Jury de adverteerder tevens verzocht om zijn volgende in België te verspreiden e-mailcampagne voorafgaandelijk aan de Jury voor te leggen. Dit geldt voor de volgende e-mailcampagne die uitgaat van zijn bedrijf, ongeacht over welk product / welke actie het gaat.

Gevolg

De adverteerder bevestigde de beslissing van de Jury te zullen naleven bij zijn toekomstige acties en de e-mail in kwestie niet langer te zullen versturen.

Adverteerder: BAKKER HILLEGOM B.V.
Product/Dienst: tuinproducten
Media: E-mailing
Onderzoekscriteria: Eerlijkheid, Waarachtigheid
Initiatief: Consument
Datum afsluiting:  07/11/2012