Bacardi-Martini – 12/06/2024

Beschrijving van de reclame

De Facebookpost bevat de tekst “Martini vous invite sortir du « quotidien » et à faire ressortir votre personnalité ludique et élégante. » en ook een video die personen toont in een straat.
Onder hen is een vrouw in een rode jurk van wie de reflectie te zien is in de bril van een man. Daarna brengt een ober een glas van de gepromote drank naar het terras van een café. De video bevat onder andere de vermelding « L’abus d’alcool nuit à la santé”.

Motivering van de klacht(en)

De klaagster deelde mee dat de reclame indruist tegen de bepaling die stelt dat reclame voor alcoholhoudende dranken niet mag verwijzen naar sociaal, seksueel of professioneel succes.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder deelde mee dat deze reclame, die deel uitmaakt van een internationale campagne, een dynamische en gedurfde Italiaanse energie toont. De reclame inspireert de consumenten om uit hun alledaagse leven te stappen en hun meest speelse en stijlvolle leven te beginnen. De video toont een elegante, stijlvolle dame en andere stijlvolle mensen in een zomerse Italiaanse omgeving. De adverteerder legde uit dat het doel van de campagne was om het Italiaanse erfgoed van het merk (opnieuw) te benadrukken. Alleen helemaal aan het einde van de video wordt de alcoholische drank getoond, en deze wordt op geen enkel moment geconsumeerd. De campagne associeert alcoholconsumptie op geen enkele manier met sociaal, seksueel of professioneel succes volgens hem.

Jurybeslissing

De Jury heeft kennisgenomen van de klacht en de betrokken reclame.

Zij heeft vastgesteld dat de korte uptempo video stijlvolle mensen toont die zeker in het oog springen, maar door hun elegantie en niet door de aanwezigheid van alcohol.

Volgens haar suggereert de reclame geen verband tussen enig succes en de consumptie van de gepromote drank.

De Jury is dan ook van mening dat de Facebook-post waarover de klacht ging, de consumptie van alcoholische dranken niet in verband brengt met sociaal of seksueel succes, noch met professioneel succes.

Zij is derhalve van oordeel dat de reclame in kwestie niet in strijd is met artikel 3.3 van het Convenant.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op dit punt.

Gevolg

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.

Adverteerder: BACARDI-MARTINI
Product/Dienst: Martini
Media: Internet
Onderzoekscriteria: Andere
Initiatief: Consument
Categorie: Dranken
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  12/06/2024