AUTO CITY LIEGE – 20/08/2009

Beschrijving van de reclame

Reclame-inlassing in Passe-Partout voor Kia.

Motivering van de klacht(en)

De reclame vermeldt de vermeldingen inzake CO2-uitstoot en brandstofverbruik in een lettergrootte die veel kleiner is dan hoofdboodschap in deze reclame, hetgeen strijdig is met het K.B. van 5 september 2001 en art. 5 van de Febiac code.
Bovendien bepaalt art. 5 van de Febiac code het volgende: De CO2- en verbruiksgegevens die worden weergegeven, zijn de waarden van het getoonde model in zijn getoonde versie (versie met manuele versnellingsbak / versie met automatische versnellingsbak / versie met benzinemotor / versie met dieselmotor / …). Indien de reclame niet specifiek één bepaalde versie betreft maar een reeks van voertuigen van hetzelfde model of hetzelfde merk, dan worden beide uiterste waarden (minimum en maximum) vermeld van het gemiddelde verbruik en de gemiddelde CO2-uitstoot volgens de officiële testcyclus van de reeks voertuigen waarop de reclamecampagne betrekking heeft Dat is hier niet het geval omdat de reclame afwijkende waarden vermeldt. Al deze waarden verwijzen op geen enkele manier naar het gemiddelde verbruik of de gemiddelde CO2-uitstoot volgens de officiële testcyclus van de reeks voertuigen waarop de reclamecampagne betrekking heeft.
 

Standpunt van de adverteerder

Geen antwoord.

Jurybeslissing

De Jury heeft vastgesteld dat de reclame verwijst naar verschillende modellen en dat de reclame een prijs « vanaf » vermeldt. Deze reclame dient dus de uiterste waarden (minimum en maximum)te vermelden van het gemiddelde verbruik alsook de gemiddelde CO2-uitstoot voor de reeks voertuigen waarop de reclamecampagne betrekking heeft (zowel de benzine- en dieselmodellen als de automatische en manuele versies), conform art. 5 van de Febiac code.

De Jury heeft eveneens vastgesteld dat de waarden voor het verbruik worden aangeduid zonder de vermelding of het gaat over waarden per 100 km wat strijdig is met de bijlage IV van het Koninklijk Besluit van 05/09/2001 en het art. 5 van de Febiac code.

Bovendien heeft de Jury vastgesteld dat de lettergrootte van de vermeldingen inzake gemiddelde brandstofverbruik en CO2-uitstoot (1mm) kleiner is dan hetgeen terzake voorgeschreven door art. 5 van de Febiac code (3mm). Deze advertentie is derhalve in strijd met het Koninklijk Besluit van 05/09/2001 en met de Febiac code.

De Jury heeft aan de adverteerder verzocht om deze advertentie te wijzigen door ze in overeenstemming te brengen met het K.B van 05/09/2001 en art 5 van de Febiac code en intussen deze reclame niet meer te verspreiden.

Gevolg

De adverteerder heeft bevestigd dat hij de Jurybeslissing zal naleven.

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.

Adverteerder: AUTO CITY LIEGE
Product/Dienst: Kia
Onderzoekscriteria: Wettelijkheid, Milieu, Andere
Initiatief: Consument
Datum afsluiting:  20/08/2009