In een radiospot hoort men een sportjournalist die commentaar geeft bij een schaakwedstrijd : “Welkom op het wereldkampioenschap schaken met psychopaten. De Zwitserse schizofreen Daniel Mitsfay is net schaak gezet. Reageert voorlopig niet. Hij kijkt zijn tegenstander strak in de ogen. Haalt iets uit zijn binnenzak nu”. (Men hoort een geweerschot). “Ja, partij afgelopen. Men zwaait door naar de volgende ronde. Mooi”.
Mannenstem : “Ook avontuurlijk aangelegd ? Schrijf je dan in op A.S.adventure.com voor een echte Inca expeditie in de jungle van Peru. A.S. adventure”.
De adverteerder liet gelden dat hij sinds 2006 op antenne is met spots waarin absurde disciplines door een sportjournalist worden becommentarieerd om vervolgens afgetiteld te worden met “Avontuurlijk aangelegd? Ontdek dan AS Adventure”. De spot “schaken met psychopaten” heeft als boodschap dat men “avontuurlijk aangelegd” moet zijn om te durven schaken met een schizofrene psychopaat. In het scenario in kwestie schiet de stereotype schizofrene psychopaat zijn tegenstander neer wanneer hij schaak wordt gezet. De adverteerder deelt mee dat hij hierover opmerkingen ontvangen heeft uit de sociale sector waar men een probleem heeft met de verborgen insinuatie dat schizofrene psychose en sociopathen synoniemen zouden zijn. De sector in kwestie zou al jaren vechten tegen de algemeen heersende verwarring tussen schizofrene psychose en sociopathen.
De adverteerder deelt mee dat hij op basis van deze opmerkingen onmiddellijk de opdracht heeft gegeven aan de media om deze spot uit de ether te halen, hetgeen door de sociale sector gewaardeerd werd. De adverteerder stelde dat het merendeel van het publiek wel begrip had voor de humoristische toon, maar dat hij begrip had voor de bekommernissen van de sociale sector en derhalve hier ook naar gehandeld heeft.
De Jury is van oordeel dat de verwijzing naar schizofrenie (of andere zwakkere personen in onze maatschappij) ter promotie van producten/diensten en dus voor commerciële doeleinden niet echt getuigt van goede smaak. Daar dergelijke vorm van communicatie negatieve reacties kan uitlokken, heeft de Jury gemeend een advies van voorbehoud te moeten formuleren, overeenkomstig art. 4 van haar reglement.
De Jury heeft er nota van genomen dat deze reclame werd teruggetrokken.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70