AMNESTY INTERNATIONAL – 30/09/2003

Beschrijving van de reclame

De advertentie toont de brandende Twin Towers van New-York op de achtergrond van een Afrikaans landschap. Tekst : “Au Congo, depuis 4 ans, c'est le 11 septembre tous les jours”, gevolgd door een verklarende tekst m.b.t. aantal slachtoffers en het verzoek mee te strijden tegen deze situatie.

Motivering van de klacht(en)

Deze reclame is schandalig en ongepast. Zij banaliseert de gebeurtenissen van 11 september en getuigt van een gebrek aan respect voor de slachtoffers.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder liet gelden dat het zijn bedoeling was om de mensen wakker te schudden i.v.m de genocide in Kongo. Hij heeft geopteerd voor een sterke communicatie teneinde te illustreren dat de intensiteit van het drama in Kongo vergelijkbaar is met het drama van 11 september maar vergeten door de media, doch zonder van beide een balans te willen opmaken.

Jurybeslissing

De Jury heeft vastgesteld dat de tekst en afbeelding van de reclame verwijzen naar de aanslagen van 11 september om de situatie in Kongo in de verf te zetten. Zij was van oordeel dat de afbeelding in kwestie het publiek inderdaad voor een zekere realiteit plaats, m.n. het drama dat zich afspeelt in Kongo, maar zonder enige negatieve zinspeling of antipathie t.o.v de slachtoffers van 11 september of hun familieleden. Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen heeft hij gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.

Adverteerder: AMNESTY INTERNATIONAL
Product/Dienst: Kongo campagne
Media: Magazine
Onderzoekscriteria: Sociale verantwoordelijkheid
Initiatief: Consument
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  30/09/2003