Albert Heijn – 12/03/2024

Beschrijving van de reclame

In de supermarkt wordt een affiche getoond met het opschrift “Alle koffiekoeken 2 voor € 0,99”. Onder de affiche worden croissants te koop aangeboden.

Motivering van de klacht(en)

De klager voerde aan dat een croissant volgens de winkel in kwestie geen koffiekoek is. Twee croissants werden aan de kassa immers verrekend aan 85 cent per stuk.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder deelde mee dat het hier om een lokale communicatie-actie ging, waarbij het betrokken winkelteam inderdaad een promotie-affiche voor ‘koffiekoeken’ op een erg onhandige plaats heeft bevestigd. Hij begrijpt het volledig dat de klager hierdoor veronderstelde dat ‘croissants’ ook tot de groep ‘koffiekoeken’ behoorden en dus ook in promotie stonden. De adverteerder voegde nog toe hij bij ‘dubbelzinnige communicatie’ van oordeel is dat de klant altijd gelijk heeft en het voorval in de betrokken winkel betreurt.

Jurybeslissing

De Jury heeft kennisgenomen van de klacht en de reclame in kwestie.

Ingevolge het antwoord van de adverteerder heeft de Jury er onder meer nota van genomen dat de adverteerder erkende dat de betrokken promotie-affiche voor ‘koffiekoeken’ op een erg onhandige plaats werd bevestigd en begreep dat de klager hierdoor veronderstelde dat de aanwezige ‘croissants’ ook in promotie stonden.

De Jury is van mening dat de manier waarop de reclame hier werd getoond in de winkel in kwestie inderdaad tot verwarring leidt wat betreft de deelname van de betrokken producten aan de in hun onmiddellijke nabijheid aangekondigde promotie.

Zij is derhalve van oordeel dat deze reclame aldus van aard is om de gemiddelde consument te misleiden op dit punt.

Gelet op het voorgaande en op basis van artikels 4 en 5 van de Code van de Internationale Kamer van Koophandel (ICC-Code), heeft de Jury de adverteerder derhalve verzocht om de reclame te wijzigen op dit punt.

Gevolg

In dit verband heeft de Jury er terdege nota van genomen dat de adverteerder reeds aangaf een en ander te zullen rechtzetten.

Adverteerder: ALBERT HEIJN
Product/Dienst: Croissants
Onderzoekscriteria: Eerlijkheid, Waarachtigheid
Initiatief: Consument
Categorie: Voedingsmiddelen
Datum afsluiting:  12/03/2024