Summerlove – Brouwerij Vanhonsebrouck 23-09-2024: Beslissing tot wijziging/stopzetting

Adverteerder / Annonceur: SUMMERLOVE – BROUWERIJ VANHONSEBROUCK

Product-Dienst / Produit-Service: Kasteelbier Rubus Framboise

Media / Média: Andere (festival)

Beschrijving van de reclame / Description de la publicité

De klager deelde verschillende foto’s mee:
– de DJ Booth van de jonge DJ’s met affichage erin en errond met reclame voor Kasteelbier Rubus Framboise,
– een ton van het bier Kasteel Rubus Framboise naast de Booth van de jonge DJ’s
– een story van DJ Natox met een foto van de Booth van de jonge DJ’s met affichage met reclame voor Kasteelbier Rubus Framboise,
– een post van DJ Bram met een foto waarop hij te zien is in de DJ Booth en de volgende hashtags: “#dj #pioneer #summerlovemusicfestival #kasteelbierrouge #oostendebeachfestival #oostende”,
– een post van steve.verwaijenlive.be en realdjlex met een foto van hen in de DJ Booth.

Klacht(en) / Plainte(s)

De klager, de Controledienst Tabak en Alcohol van de Dienst Inspectie van Consumptieproducten van de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu deelt mee dat het festival Summerlove zeer jonge dj’s opneemt in zijn programmatie en deze vervolgens blootstelt aan overvloedige reclame voor bier met frambozensmaak (Kasteelbier Rubus Framboise).

De jonge dj’s treden op vanaf 16u in een speciaal ingerichte locatie van het festival, de zgn. Rubusgarden, ingericht als een “frambozentuin” versierd in het thema Kasteelbier Rubus Framboise met onder andere parasols, tonnen en banners aan dranghekkens met publiciteit voor dit bier.
Gezien de programmatie is op deze plek veel jong publiek aanwezig (kinderen met hun ouders en jongeren).
Het festival voorziet tevens een speciale toegangsprijs voor kinderen onder de 12 jaar.

De klager verwijst vervolgens naar de social-media accounts van een aantal van deze jonge dj’s (DJ Lex 12 jaar oud, DJ Bram 10 jaar oud, DJ Natox 13 jaar oud, DJ Ruby XX 15 jaar oud) waarop posts te zien zijn van de jonge dj’s tijdens hun optreden in de Rubus Garden, vanuit een DJ Booth waarin eveneens reclame voor Kasteelbier Rubus Framboise te zien is en op een post ook de hashtag ’kasteelbierrouge’.

Beslissing Jury in eerste aanleg: Beslissing tot wijziging/stopzetting
Décision Jury de première instance: Décision de modification/arrêt

De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) in eerste aanleg heeft de volgende beslissing genomen in dit dossier.

De Jury heeft kennisgenomen van de klacht en van de door de klager meegedeelde foto’s van de locatie van de betreffende DJ Booth, meerbepaald de zgn.” Rubus Garden” evenals van Instagramposts op de accounts van een aantal van de deelnemende jonge dj’s.

Zij heeft tevens kennisgenomen van de reacties van de betrokken partijen, met name de organisator van het Summerlove festival en de producent van het gepromote bier, Brouwerij Vanhonsebrouck.

Wat betreft het Kasteelbier Rubus Framboise promotiemateriaal aanwezig in de Rubus Garden (tonnen met logo en kleuren van Rubus Framboise, reclameborden, versiering met het logo van het gepromote bier in de DJ Booth, etc.) is de Jury van mening dat dit materiaal als alcoholreclame in de zin van het Convenant dient te worden beschouwd.

Wat de door de klager vermelde artikels 2.1 en 4.1 van het Convenant betreft, houdt de Jury er vooreerst aan in herinnering te brengen dat de Jury in hoger beroep bevestigd heeft dat deze artikels wel degelijk bepalen dat de reclame niet specifiek op minderjarigen gericht mag zijn en dus met andere woorden minderjarigen niet mag viseren, maar dat de aanwezigheid van reclamemateriaal tijdens een evenement waar minderjarigen ook aanwezig kunnen zijn volgens haar niet betekent dat het reclamemateriaal automatisch gericht is op minderjarigen.

Niettemin heeft de Jury, in het onderhavige geval, kennisgenomen van de volgende specifieke elementen:
– de specifieke programmatie van het Summerlove festival waarbij ook jonge dj’s (kinderen) deel uitmaken van de line up vanaf 16u,
– de specifieke toegangsprijs aangeboden aan bezoekers jonger dan 12 jaar,
– de organisatorische inrichting van het festival waarbij het optreden van de jonge dj’s telkens geprogrammeerd was in de Rubus Garden met reclame voor Kasteelbier Rubus Framboise.

Rekening houdend met wat voorafgaat oordeelt de Jury dat de organisator van het Summerlove festival, dat zich profileert als familie-festival, kennis heeft van zijn doelgroep en bijgevolg goed weet dat er ook veel kinderen en jongeren tot zijn publiek behoren.

Hoewel de Jury nota heeft genomen van de verduidelijking van de producent dat diens sponsoring louter bestond uit het verschaffen van logistieke steun zonder hierbij betrokken te zijn in de programmering en/of de invulling van de line-up, is zij niettemin van mening dat deze de verantwoordelijkheid heeft om op voorhand te verifiëren op welk type evenement promotiemateriaal voor zijn bier aanwezig is en dient te weten dat zich onder het publiek van een festival als Summerlove een groot aantal minderjarige bezoekers bevinden.

Gelet op het voorgaande is de Jury van oordeel dat het promotiemateriaal voor Kasteelbier Rubus Framboise geplaatst in de Rubus Garden tijdens de optredens van de dj’s jonger dan 18 jaar als alcoholreclame gericht op minderjarigen dient te worden beschouwd, in strijd met de bepalingen van art. 2.1 en 4.1 van het Convenant.

Daarnaast heeft de Jury vastgesteld dat de educatieve slogan ontbreekt op de verschillende uitingen van de betrokken reclame en is ze derhalve van oordeel dat deze reclame in strijd is met artikel 11.1 en Bijlage B van het Convenant.

Gelet op het voorgaande en op basis van voormelde bepalingen heeft de Jury de brouwerij en de organisator van het festival derhalve verzocht om deze reclames te wijzigen door er de educatieve slogan aan toe te voegen in overeenstemming met de bepalingen van Bijlage B van het Convenant en om de reclames niet meer te verspreiden in een context waardoor deze in overtreding komen met de bepalingen van het Convenant aangaande minderjarigen.

Met betrekking tot de posts op de eigen Instagramaccounts van een aantal van de jonge betrokken dj’s waarin zij worden afgebeeld in een DJ Booth met reclame voor Kasteelbier Rubus Framboise op de achtergrond, meent de Jury dat deze posts door de betrokken dj’s zelf werden geplaatst naar aanleiding van het festival, zonder betrokkenheid van de producent. Bijgevolg vormen de posts in kwestie volgens haar geen alcoholreclame in de zin van het Convenant.

Gelieve er nota van te nemen dat deze beslissing pas definitief wordt na het verstrijken van de termijn voor het instellen van hoger beroep.

andere beslissingen