In een radiospot hoort men een conversatie tussen 2 vrouwen :
X : « En weet gij al wat ge gaat doen dit weekend ?
Y: “Om van de kinderen vanaf te zijn?”
X: “Ja”
Y: “ Ja wij steken die twee dagen in het ballenbad in de supermarkt.
X: “Ah, tiens, wij droppen ze geblinddoekt in het Zoniënwoud. Ja dan zien we ze voor de maandag niet terug”
Y: . ” Oh, da's ne goeie tip, dat gaan we ook eens proberen.”
Vervolgens mannenstem: “De weekendkrant van De Standaard, onverantwoord interessant.”
De adverteerder liet gelden dat de bedoeling erin bestond om op een amusante manier een boodschap over te brengen. De campagne wordt gesigneerd door de lijn “Onverantwoord interessant”, hetgeen geresulteerd heeft in een radiocampagne met een aantal absurde, onverantwoorde situaties, doch zonder de bedoeling om te choqueren.
De Jury is van oordeel dat de inhoud van deze radiospot totaal absurd en irreëel overkomt en de gerealiseerde knipoog duidelijk is. Zij is de mening toegedaan dat binnen deze context, deze spot niet van aard is om verkeerd begrepen te worden door het grote publiek. Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen terzake, heeft zij gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70