VRT – 15/06/2004

Beschrijving van de reclame

De spot toont een bouwwerf. Verschillende jonge vrouwen komen met een motor aangereden. Zij nemen hun helm af, lachen naar de arbeiders die bovenop een muur staan en doen hun lerenvest open waaronder men een t'shirt met de naam van de zender ziet ofwel een aantrekkelijke boezem met beha. Bovenaan de muur staan twee bouwvakkers te lachen en een steen valt uit de muur. Slogan : “De Donna babes komen de bouwvakkers verwennen. Je hoort het deze week op Donna”.

Motivering van de klacht(en)

De reclame en de gedachte die erachter zit is storend.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder heeft meegedeeld dat het doel van de actie was een groot deel van zijn luisteraars te bereiken m.n. de bouwsector, want er wordt op de werf veel naar de zender geluisterd. Het was de bedoeling om met de spot de klassieke clichés op te tillen tot een humoristisch niveau, zonder seksistische insteek. Door de vergroting van de clichés, werd de relativiteit ervan in het licht gesteld.

Jurybeslissing

Zonder zich uit te spreken over de promotionele actie waarnaar de reclame verswijst, wat niet tot haar taak behoort, hoewel zij de ontvangen reactie kan begrijpen, maar daar het echter gaat om een persoonlijke en dus subjectieve mening en bij gebrek aan elementen die tegen wetsbepalingen of zelfdisciplinaire codes indruisen, heeft de Jury beslist geen opmerking te formuleren.

Adverteerder: VRT
Product/Dienst: Radio Donna
Media: TV
Onderzoekscriteria: Fatsoen en goede smaak
Initiatief: Consument
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  15/06/2004