De reclame begint met een man die piano speelt in een winkelcentrum waar iemand langsloopt met een cadeau waarop het woord "Bienvenue" staat. De muziek is melancholisch en hij zingt: "Je veux retrouver ma vie d’avant, celle d’un nouveau client.".
Vervolgens zien we een man voor een huis (hij zingt: "Pourquoi c’est eux qui ont tous les cadeaux?") waar een postbode een pakje brengt en zingt "Des consoles de jeux vidéo" terwijl twee kinderen het cadeau ontdekken. Vervolgens gaan we naar een woonkamer waar mensen een aperitiefje drinken voor de tv. Een vrouw zingt: "C’est évident, si je n’ai pas droit à une TV 4K, c’est que je ne suis qu’un client.".
Dan wordt de muziek dynamischer en zien we weer de man aan de piano, de postbode en de mensen in de woonkamer, die zingen: "Mais ça a changé!" en dansen. De vermelding "Cadeau pour tous!" verschijnt groot op het scherm.
VO: "Oui, chez VOO, ça a changé, on a décidé de gâter nos clients comme on gâte nos nouveaux clients. Et pour commencer, cette fin d’année, c’est cadeau pour tous. Alors devenez ou restez client et recevez un super cadeau. VOO, vous tous d’abord. Infos et conditions sur voo.be".
Op het scherm zien we een Philips 4K Smart TV met de prijs van €649 doorstreept, een Xiaomi 11T Pro met de prijs van €699 doorstreept, een Xbox Series S met de prijs van €300 doorstreept en de vermelding “ou” tussen de producten en "Stocks limités". Vervolgens de tekst "VOO, vous tous d'abord" (met het woord "tous" gemarkeerd) en "Infos et conditions sur voo.be".
De klager deelde mee dat in de reclame werd aangekondigd dat zowel oude als nieuwe klanten verwend zouden worden met cadeaus voor iedereen. Hij stelde echter vast dat hij, hoewel hij al een aantal jaren klant was, geen recht had op het betreffende cadeau zonder het bedrag van 99,00 euro te betalen. Volgens hem is deze reclame misleidend.
De adverteerder deelde mee dat dit promotieaanbod een antwoord was op een terugkerende vraag van zijn bestaande klanten om te kunnen genieten van 'hardware promoties' die voorheen voorbehouden waren aan nieuwe klanten. Het doel was om nieuwe en bestaande klanten op gelijke voet te plaatsen door iedereen de kans te geven om een hardwaregeschenk te ontvangen, onder bepaalde voorwaarden.
De voorwaarden van de promotie zijn in detail beschreven op zijn website, op de pagina die gewijd is aan de eindejaarspromotie (zoals blijkt uit de schermafbeelding die de klager heeft gestuurd en waarnaar rechtstreeks en expliciet wordt verwezen).
De adverteerder wees er ook op dat het bestaan van voorwaarden met betrekking tot de toekenning van de promotie duidelijk werd benadrukt, ongeacht het reclamemedium. De tv-spot waarop de klager zich richt, eindigt immers met: "Informatie en voorwaarden op voo.be". Deze uitdrukkelijke verwijzing naar de site is bedoeld om de consument in staat te stellen kennis te nemen van de voorwaarden van de promotie (het is helaas niet mogelijk om al deze voorwaarden te beschrijven in een televisiereclame, die in dit opzicht noodzakelijkerwijs beperkter is dan een papieren medium of een webpagina).
De voorwaarden van de promotie variëren naargelang de klant een nieuwe of bestaande klant is en, in het geval van bestaande klanten, naargelang de aard van de producten waarop zij zich reeds hebben geabonneerd. De klager stelt in zijn klacht dat hij een bestaande klant is en 99,00 EUR moet betalen om van de promotie te kunnen genieten. Deze bewering is correct. In de actievoorwaarden staat duidelijk dat een bestaande klant die al bepaalde producten heeft, 99,00 EUR moet betalen om te kunnen profiteren van een van de aangeboden "hardware"-geschenken.
Ondanks het feit dat deze bestaande klanten dit bedrag moeten betalen, wil de adverteerder benadrukken dat het om een echt geschenk gaat. De waarde van de aangeboden hardware is namelijk veel hoger dan de 99,00 euro die ervoor moet worden betaald: de televisie is 649,00 euro waard; de eerste smartphone is 699,00 euro waard; de videospelconsole is 299,99 euro waard (plus 29,99 euro voor de bijbehorende spelpas); de tablet is 459,00 euro waard; de beveiligingskit is 699,00 euro waard en de tweede smartphone ten slotte is 568,99 euro waard.
Volgens de adverteerder is de reclame niet misleidend of bedrieglijk voor de consumenten.
De Jury heeft kennisgenomen van de tv-spot en de klacht die hierop betrekking heeft.
Zij is van mening dat de boodschap van de reclame duidelijk is en bestaat uit het informeren van bestaande klanten dat ook zij geschenken kunnen ontvangen, terwijl tegelijkertijd de voice-over en tekst op het scherm aangeeft dat bepaalde voorwaarden van toepassing zijn, die op de website van adverteerder kunnen worden geraadpleegd.
De Jury is van mening dat de betrokken voorwaarden op de website van de adverteerder gemakkelijk door de betrokkenen kunnen worden geraadpleegd.
Met betrekking tot de verplichting om een bedrag van 99 euro te betalen om te kunnen profiteren van een van de geschenken die gelden voor nieuwe klanten, is de Jury van mening dat dit niet in strijd is met de hoofdboodschap voor zover, aangezien de waarde van de aangeboden hardware het te betalen bedrag ruimschoots overtreft, er volgens haar nog steeds sprake is van geschenken.
In deze context is de Jury van mening dat de mondelinge en schriftelijke vermelding "Geschenk voor iedereen" dus correct is, aangezien er inderdaad geschenken voor iedereen zijn, met voor elke persoon specifieke voorwaarden. Volgens de Jury vermeldt de reclame niet dat bestaande klanten op precies dezelfde manier recht hebben op geschenken als nieuwe klanten, maar communiceert ze enkel de boodschap dat nieuwe klanten onder bepaalde voorwaarden ook recht hebben op geschenken.
De Jury is derhalve van oordeel dat de reclame in kwestie niet van aard is om de gemiddelde consument te misleiden op dit punt zou.
Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op dit punt.
Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70