VOLVO – 27/07/2001

Beschrijving van de reclame

Met als titel “Ik rem ook voor vissen” toont de advertentie de Volvo V70 Cross Country in beweging in een rivierbedding in een landschap met besneeuwde bergen. De tekst vermeldt “U houdt van de woeste natuur. Ondergesneeuwde paadjes, stoffige en kronkelende bergwegels : niks houdt u tegen. Behalve respect voor uw omgeving, natuurlijk. Met zijn vierwielaandrijving brengt de Volvo V70 Cross Country u zonder omwegen naar waar het avontuur voor u begint. Of het nu een trektocht, een stevig ritje met de mountainbike of een duikexcursie is. Maar niet al uw passies spelen zich af in onherbergzaam gebied…”. Febiac slogan : “Geef voorrang aan veiligheid”.

Motivering van de klacht(en)

De reclame wordt beschouwd als in strijd met de wetgeving (in een rivier rijden).

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder liet gelden dat de wagen een beekje oversteekt en geen rivier, maar dat hij kan begrijpen dat men deze beek beschouwt als een rivier. Hij benadrukt dat veiligheid, kwaliteit en de bezorgdheid voor het milieu fundamentele waarden uitmaken die eigen zijn aan het merk en dat hij zich ertoe verbindt om de huidige afbeelding in de mate van het mogelijke te vervangen en dat de affichage-campagne beëindigd werd.

Jurybeslissing

Na onderzoek was de Jury de mening toegedaan dat deze reclame in strijd is met art. 9 van de Febiac code die bepaalt dat reclame het rijden met een voertuig op plaatsen waar dat volgens de wetsbepalingen inzake bescherming van het leefmilieu verboden is niet mag uitbeelden. De Jury heeft de aanbeveling gedaan om deze reclame niet meer te verspreiden en dergelijke afbeelding in de toekomst niet meer te gebruiken.

Gevolg

De adverteerder heeft bevestigd dat hij de afbeelding van deze campagne niet meer zal gebruiken.

Adverteerder: VOLVO
Product/Dienst: Volvo V70 Cross Country
Media: Magazine
Onderzoekscriteria: Milieu
Initiatief: Consument
Datum afsluiting:  27/07/2001