De spots brengen respectievelijk een koppel met kinderen en twee koppels met kinderen en een ouder koppel zonder kinderen in beeld.
Korte spot:
VO: “Iedereen wil in een warm nest wonen. En wat is het warm nest gehalte van de familie Daenens? Een warm nest kan altijd warmer. Isoleer uw huis voor 100% en bespaar tot 65€ per maand. Doe de 4-punten-isolatietest en ontdek uw premies.”
Lange spot:
VO: “Iedereen wil in een zo warm mogelijk nest wonen. En wat is het warm nest gehalte van de families Daenens, Yilmaz en Verhofstede?
(...)
Ja, goed geprobeerd, maar een warm nest kan altijd warmer. Isoleer uw huis voor 100% en bespaar tot 65€ per maand. Doe de 4-punten-isolatietest op energiesparen.be en ontdek uw premies.”
De adverteerder deelde mee dat er inhoudelijk voor deze campagne nagestreefd werd om de maatschappij zo breed mogelijk in beeld te brengen. De 30" spot zoomt onder meer in op een (wellicht nieuw samengesteld) koppel met kinderen, een ouder koppel zonder kinderen met hond, een allochtoon koppel met kinderen. In deze spot wordt op 30" tijd het warm nestgehalte van de 3 gezinnen in beeld gebracht.
Om het gezinsgevoel te benadrukken krijgen de 3 gezinnen een naam, respectievelijk het gezin Daenens, Yilmaz en Verhofstede. De namen verschijnen zowel in beeld als via de Voice Over in de spot. Binnen de limieten van een 30" spot werd er gestreefd naar maximale duidelijkheid van de boodschap en diversiteit. Het weglaten van de familienamen in de spot was geen optie aangezien de adverteerder het gezinsgevoel en de warm-nestscore van de opeenvolgende gezinnen in de spot wenste te benadrukken. Het vermelden van alle mogelijke familienamen van de aanwezigen (inclusief eventueel de namen van de kinderen uit het nieuw samengesteld gezin) in de spot was praktisch niet haalbaar en zeker niet wenselijk gegeven de bekommernis om de boodschap maximale duidelijkheid te geven.
Op de afgeleide producten (poster, advertentie, banners) worden er geen familienamen vermeld, omdat dit hier niets toevoegt aan de boodschap. Op de 4-punten isolatietest die uitgevoerd kan worden op energiesparen.be kan iedereen zelf een naam invullen. Hier is het bijvoorbeeld mogelijk om een dubbele familienaam op te geven, waarbij op de automatische mail die verstuurd wordt ook een dubbele familienaam zal worden vermeld.
De Jury heeft kennis genomen van de spots in kwestie waarin respectievelijk sprake is van “de familie Daenens” en “de families Daenens, Yilmaz en Verhofstede” om respectievelijk een koppel met kinderen en twee koppels met kinderen en een ouder koppel zonder kinderen in beeld te brengen.
De Jury heeft nota genomen van het antwoord van de adverteerder volgens hetwelk het gebruik van familienamen in deze spots beoogt het “warm nest”-gehalte van de drie gezinnen mee te benadrukken.
De Jury heeft er tevens nota van genomen dat op de afgeleide producten (affiche, advertentie, banners) geen familienamen worden vermeld en dat bij het uitvoeren van de aangekondigde “4-punten-isolatietest” op de website desgewenst een dubbele familienaam kan worden ingevuld door de consument.
De Jury is van mening dat deze spots niet devaloriserend of denigrerend zijn voor vrouwen en hun waardigheid niet aantast.
De Jury is derhalve van oordeel dat deze spots niet strijdig zijn met de Regels inzake de afbeelding van de mens op dit punt.
Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op dit punt.
Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70