In een radiospot hoort men een mannenstem die zegt : “En dan schakelen wij nu over naar de psychiatrische instelling van Brussel”. Vervolgens hoort men 2 mannenstemmen die gelijktijdig spreken : “Goeiedag, wij zijn Dimitri en Paul van de commerciële dienst van Virgin Express en wij hebben iets krankzinnigs gedaan. Wij hebben namelijk al onze tarieven verlaagd. Permanent. En ze waren al zo laag, Te gek hé. Zo zijn er al vluchten naar Nice vanaf 39€ en naar Madrid of Milaan vanaf 49€. Pure waanzin. Zeg gingen wij ook geen gratis hotelovernachtingen weggeven ? Gij zijt zot zeker ? Ah ja”.
Vervolgens hoort men opnieuw de eerste mannenstem die zegt : “Virgin Express ( waarop de 2 mannen antwoorden “dat zijn wij”) the smartest way to fly Europe”.
Deze reclame is wansmakelijk. Mensen met psychiatrische problemen hebben het al moeilijk genoeg om in de maatschappij stand te houden en worden al genoeg gestigmatiseerd en geïsoleerd.
Deze reclame choqueert de patiënten en roept pijnlijke herinneringen op door een boodschap te brengen die mensen met psychische problemen in het belachelijke trekt.
De adverteerder liet gelden dat het absoluut niet zijn bedoeling was om mensen persoonlijk te raken. Hij verwees naar de humoristische stijl van zijn communicatie en benadrukte dat de boodschap werd gereflecteerd op zijn eigen departement, teneinde er zich van te verzekeren dat niemand zich persoonlijk aangevallen zou voelen. Anderzijds werd het geheel zodanig uit zijn verband getrokken dat het niet serieus genomen kon worden. Hij heeft meegedeeld dat deze spot in elk geval niet langer zou uitgezonden worden.
De Jury is van oordeel dat de verwijzing naar een psychiatrische instelling en aldus naar zwakkere personen in onze maatschappij niet echt getuigt van goede smaak. Zij heeft derhalve gemeend een advies van voorbehoud te moeten formuleren, overeenkomstig art. 4 van haar reglement.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70