VAN DE VELDE – 05/06/2012

Beschrijving van de reclame

De affiche toont een weelderige boezem met een rode kanten bh.
Tekst: “PrimaDonna
Luxelingerie tot I-cup
Bedankt, PrimaDonna.
www.primadonna.eu ”

Motivering van de klacht(en)

De klager is geschokt dat de reclame een boezem in het groot toont.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder deelde mee dat de klacht hem verraste en dat hij betreurde een consument met zijn reclame te hebben gechoqueerd.
Hij haalde aan dat zijn fotografie en communicatie gericht is op twee zaken:
– De consument ervan bewust maken dat het gaat over luxelingerie voor grotere cupmaten.
– De consument tonen hoe zijn lingerie het beste in haar naar boven brengt, met de beste materialen, een oog voor detail en een pasvorm die perfect zit tot op de millimeter.
Zijn fotografie is esthetisch, respectvol en er steeds op gericht de vrouw en haar lichaam op hun mooist te tonen, en staat in de lingeriesector bekend als toonbeeld van luxe en klasse.
De affichagecampagne vormt een loutere verderzetting van deze doelgerichte reclame. Zij is er niet om te choqueren, niet om het mannelijk publiek te plezieren, maar om vrouwen met een grotere cupmaat (en zo zijn er steeds meer en steeds jongere) ervan bewust te maken dat het kan. Ze bevat geen onfatsoenlijke, obscene, pornografische of seksistische elementen. Ze tracht integendeel een sensueel en modieus imago van het merk te beklemtonen, waarbij de waardigheid van de vrouw centraal wordt gesteld. Volgens de adverteerder worden er derhalve geen wettelijke of disciplinaire bepalingen overtreden.

Jurybeslissing

De Jury heeft vastgesteld dat de affiche reclame maakt voor lingerie voor grote maten.

De Jury is van oordeel dat er een duidelijk verband bestaat tussen de foto van een weelderige boezem en het product en dat de foto helemaal niet onfatsoenlijk of obsceen is.

De Jury is eveneens van oordeel dat deze reclame ten gunste is van de vrouw en haar waardigheid niet aantast.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.

Gevolg

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.

Adverteerder: VAN DE VELDE
Product/Dienst: PrimaDonna Lingerie
Media: Affiche
Onderzoekscriteria: Fatsoen en goede smaak
Initiatief: Consument
Categorie: Textiel/kleding
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  05/06/2012