USIT/CONNECTIONS – 18/05/2000

Beschrijving van de reclame

Met als titel “Last Call : Het avontuur roept u”, vermeldt de reclame op de internet-site dat in het bureau op de luchthaven tot één uur voor vertrek een ticket “last call” kan bekomen worden tegen 30 tot 40 % goedkoper dan de laagste prijzen.

Motivering van de klacht(en)

De reclame wordt beschouwd als bedrieglijk want een ticket voor Mallorca werd 6900 Fr + 200 Fr kosten betaald, terwijl hetzelfde ticket in een ander agentschap aan 5.400 Fr, normaal tarief, wordt verkocht.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder legde uit dat de referentieprijs, de standaardprijs voor een lijnvlucht is, zonder rekening te houden met de prijzen van charters of reducties of promoties toegepast door bepaalde bedrijven.

Jurybeslissing

De Jury was van oordeel dat de slogan “30 tot 40 % goedkoper dan de laagste prijzen” riskeert de consumenten te misleiden wat betreft het aangeboden voordeel omdat ze denken te kunnen genieten van een reductie van 30 tot 40 % op de laagste prijs te vinden op de markt. Zij heeft de adverteerder derhalve aanbevolen de slogan te wijzigen teneinde ieder risico op dubbelzinnigheid of verwarring inzake het aangeboden voordeel te vermijden.

Gevolg

De adverteerder heeft voorgesteld de vermelding in kwestie te vervangen door “een last call vlucht… aan super goedkope prijzen” waaromtrent de Jury geen opmerkingen meer had te formuleren.

Adverteerder: USIT/CONNECTIONS
Product/Dienst: Last ticket
Media: Internet
Onderzoekscriteria: Eerlijkheid, Waarachtigheid
Initiatief: Consument
Datum afsluiting:  18/05/2000