UNILEVER – 30/09/2005

Beschrijving van de reclame

In een radiospot hoort men op ritmische achtergrondmuziek een vrouwen –en mannenstem.
Vrouwenstem: “Q Music.be. Houd je op de hoogte, de muziek, de d.j.'s, de acties.”
Mannenstem: “Maak deze week kans op een trip voor twee naar de stad van de sinaasappels: Valencia. Dankzij Knorr Vie geniet je vier dagen lang van een revitaliserende vakantie barstens vol groenten en fruit met Thalasso en lekker eten. Knorr Vie, 50 % van je aanbevolen dagelijkse hoeveelheid aan groenten en fruit.”
Vrouwenstem: Q Music.be. Klik en doe mee.Q Music.”

Een TV spot toont een wagen met een open dak in de file. In de wagen zit een jonge vrouw die een flesje van het merk neemt en ermee schudt. Op het ogenblik dat ze het flesje opent, vliegen er verschillende stukken fruit en groenten door het open dak. Een appel komt terecht op de voorruit van een andere wagen in de file. De bestuurder van deze wagen kijkt verrast op. De jonge vrouw glimlacht.
Ondertussen hoort men een vrouwenstem: “In elk flesje van de nieuwe Knorr Vie drink zit 50% van je dagelijkse behoefte aan groenten en fruit. Klaar om eruit te barsten. Nieuw Knorr Vie, barstensvol groenten en fruit. Nu ook met sinaas, banaan en wortel. Proef snel de 3e varieteit van Knorr Vie.
Een flesje van het merk met rood vruchtensap wordt in beeld gebracht waarnaast 2 wortels, een appel, twee aardbeien en een kers liggen. Vervolgens toont men onder de titel “Nieuw. Sinaas, banaan, wortel” een 2e flesje van het merk met oranje vruchtensap waarnaast 2 wortels, een sinaasappel en 3 schijfjes banaan liggen.

Een TV spot toont een man in boxerschort die de trap afkomt en in de koelkast een flesje van het merk neemt. Op het ogenblik dat hij het flesje opent, vliegen er stukken groenten en fruit de lucht in. Een jonge vrouw die de rand van een bed zit in zwarte lingerie terwijl ze zich opmaakt, kijkt verrast op wanneer ze de groeten en fruit ziet. De man kijkt ook verrast naar boven.
Ondertussen hoort men een vrouwenstem: “In elk flesje van de nieuwe Knorr Vie drink zit 50% van je dagelijkse behoefte aan groenten en fruit. Klaar om eruit te barsten. Nieuw Knorr Vie, barstensvol groenten en fruit. Nu ook met sinaas, banaan en wortel. Proef snel de 3e varieteit van Knorr Vie.
Een flesje van het merk met rood vruchtensap wordt in beeld gebracht waarnaast 2 wortels, een appel, twee aardbeien en een kers liggen. Vervolgens toont men onder de titel “Nieuw. Sinaas, banaan, wortel” een 2e flesje van het merk met oranje vruchtensap waarnaast 2 wortels, een sinaasappel en 3 schijfjes banaan liggen.

Motivering van de klacht(en)

Deze reclame is misleidend, daar deze drankjes uit geconcentreerd sap bestaan en niet uit echt fruit zoals de reclame laat blijken.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder liet gelden verwonderd te zijn over deze klacht daar het geenszins zijn bedoeling is om de consument te doen geloven dat KNORR VIE gelijk is aan verse groenten en fruit. Hij legde uit dat Knorr Vie geproduceerd wordt op basis van 200 g verse groenten en fruit. Van deze groenten en fruit worden onmiddellijk geconcentreerde sappen en puree gemaakt, die dan een milde bewerking ondergaan en verder worden geconcentreerd in een flesje van 100 ml. . Dit is vertaald in de claim “50% van uw dagelijkse behoefte aan groenten en fruit” (WHO aanbeveling per dag = 400 g). Hij stelde dat het communicatiemateriaal betreffende dit product vermeldt dat dit product geenszins verse groenten en fruit vervangt, maar wil helpen om de groenten en fruitconsumptie te verhogen. Wat de radiospot betreft stelde hij dat hoewel de winnaar van deze wedstrijd een reis naar Valentia wint, hij nergens beweert of insinueert dat Knorr Vie verse groenten en fruit bevat, laat staan gemaakt is van verse appelsienen afkomstig uit Valencia. Wat de TV spots betreft, liet hij gelden dat de groenten en fruit enkel dienen om de consument een visualisatie te bieden van de ingrediënten van Knorr Vie. Hij is de mening toegedaan dat de consument voldoende onderscheidingsvermogen heeft om deze communicatie juist te interpreteren zonder dat hierbij een beeld geschept wordt dat Knorr Vie verse groenten en fruit bevat. De adverteerder maakte tevens een informatiedossier over met betrekking tot het product in kwestie.

Jurybeslissing

Vooreerst merkte de Jury op dat het niet tot haar bevoegdheid behoort zich uit te spreken met betrekking tot het product zelf, doch uitsluitend met betrekking tot de correctheid van de inhoud van de reclame. Rekening houdend met het feit dat de reclameboodschappen in kwestie nergens vermelden dat het om “vers” vruchtensap gaat en dat de afbeelding van groenten en fruit in de spots enkel dient om een visualisatie te bieden van de ingrediënten, was de Jury van oordeel dat deze reclameboodschappen geen beweringen of voorstellingen bevatten die van aard zijn te misleiden omtrent de samenstelling van het product. Zij heeft derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.

Adverteerder: UNILEVER
Product/Dienst: Knorr Vie
Media: TV, Radio
Onderzoekscriteria: Eerlijkheid, Waarachtigheid, Andere
Initiatief: Consument
Categorie: Voedingsmiddelen
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  30/09/2005