THOMAS COOK – 24/01/2017

Beschrijving van de reclame

De e-mail met als titel “[OP = OP] Gratis luchthavenvervoer bovenop alle andere vroegboekvoordelen!” vermeldt in grote letters “NU GRATIS vervoer van thuis naar de luchthaven en terug!” en daaronder onder meer de volgende tekst:
“Het is jouw geluksdag, want we hebben onze spectaculaire vroegboekactie tijdelijk verlengd! Als je nu je vliegvakantie voor volgende zomer boekt, krijg je het vervoer van bij je thuis naar de luchthaven en terug er helemaal gratis bij.”

Motivering van de klacht(en)

Volgens de klager blijkt wanneer hij alle voorwaarden in acht neemt dat men met drie personen moet zijn om te kunnen genieten van het gratis luchthavenvervoer en dat singles en koppels dus afvallen. Volgens hem maakt de reclame dus loze beloftes.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder deelde mee dat de campagne in kwestie inhoudt dat aan reizigers gratis luchthavenvervoer wordt aangeboden, mits de actievoorwaarden vervuld zijn. De e-mail die de klager heeft ontvangen, bevat een rechtstreekse link naar de pagina met de actievoorwaarden. Bij de boeking worden de actievoorwaarden herhaald. De klager bevestigt overigens kennis te hebben genomen van de actievoorwaarden.

Volgens de adverteerder zijn de actievoorwaarden in kwestie duidelijk: “Het gratis luchthavenvervoer geldt voor boekingen tot 8 personen en is gratis voor de eerste 3 personen, vanaf de 4de persoon kost het vervoer € 25 per persoon (heen en terug).”
De bewering dat men met minstens drie personen moet zijn en dat singles en koppels hierdoor niet in aanmerking zouden komen, klopt dus geenszins. De klager leest de actievoorwaarden verkeerd. Immers, voor de eerste drie reizigers in een boeking is het luchthavenvervoer wel degelijk gratis.
Indien de klager en zijn geboekte reis ook aan de overige actievoorwaarden voldoen, kan hij gratis luchthavenvervoer bijboeken.

Gelet op het voorgaande, meent de adverteerder dan ook dat er geen enkele wettelijke bepaling werd geschonden en dat de consument op geen enkele manier werd misleid.

Jurybeslissing

De Jury heeft kennis genomen van de reclame en van de klacht die daarop betrekking heeft, en met name inhoudt dat de aangekondigde promotie slechts zou gelden voor groepen vanaf drie personen.

De Jury heeft er echter nota van genomen dat de actievoorwaarden waarnaar de klager verwijst het volgende vermelden: “Het gratis luchthavenvervoer geldt voor boekingen tot 8 personen en is gratis voor de eerste 3 personen, vanaf de 4de persoon kost het vervoer € 25 per persoon (heen en terug).”

Zij heeft derhalve vastgesteld dat, in tegenstelling tot wat de klager blijkbaar verkeerdelijk heeft afgeleid uit de actievoorwaarden in kwestie, de aangekondigde promotie wel degelijk van toepassing was op individuen en groepen van twee personen.

De Jury heeft de klacht derhalve ongegrond verklaard.

Gevolg

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.

Adverteerder: THOMAS COOK
Product/Dienst: Luchthavenvervoer
Media: E-mailing
Onderzoekscriteria: Eerlijkheid, Waarachtigheid
Initiatief: Consument
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  24/01/2017