THERMOTECH – 26/06/2012

Beschrijving van de reclame

De advertentie toont een foto van het gelaat van een man die, met de ogen dichtgeknepen, een revolver tegen zijn slaap houdt.
Daarnaast onder meer de tekst:
“Niet iedereen wordt gelukkig van onze isolatiepremies.
Neen, uw energieleverancier wordt niet vrolijk wanneer ThermoTech uw huis isoleert.”

Motivering van de klacht(en)

De klager is van mening dat er toch wel andere creatieve oplossingen zijn om deze boodschap duidelijk te maken in een land met één van de hoogste zelfdodingscijfers ter wereld.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder deelde mee dat het hem betreurt dat iemand aanstoot neemt aan zijn advertentie. Het was niet zijn bedoeling om iemand te kwetsen. De adverteerder haalde tevens aan dat hij op voorhand een steekproef heeft gedaan bij diverse mensen om een evaluatie van de reclame te kunnen maken.

Jurybeslissing

De Jury heeft vastgesteld dat de advertentie een foto toont van het gelaat van een man die, met de ogen dichtgeknepen, een revolver tegen zijn slaap houdt.

De Jury is van mening dat de visual heel expliciet is. Zelfmoord wordt in die mate gesuggereerd dat men deze gedraging banaliseert. De visual heeft ook geen enkele link met de aangeboden producten en diensten.

De Jury is van oordeel dat deze advertentie niet getuigt van een behoorlijk maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef. Op basis van art. 1, al. 2 van de code van de Internationale Kamer van Koophandel en van de punten 1 en 5 van de JEP-aanbevelingen inzake de afbeelding van de mens, heeft de Jury de adverteerder verzocht om deze advertentie niet meer te verspreiden.

Gevolg

De adverteerder heeft bevestigt dat hij de Jurybeslissing zal naleven.

Adverteerder: THERMOTECH
Product/Dienst: Isolatie
Media: Dagblad
Initiatief: Consument
Categorie: Woning/meubilair
Datum afsluiting:  26/06/2012